• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Egy modell Nyugat-Magyarország légimentésének megoldására

Lapszemle 2022.09.06 Forrás: merce.hu
Egy modell Nyugat-Magyarország légimentésének megoldására

Ma sokszor légimentő bázisok állnak napokig, mert nincs tartalékkapacitás.

Magyarország nyugati régiójában jelenleg nem biztosított a sürgősségi légimentés. Győr, Mosonmagyaróvár, Sopron és Szombathely térségében mintegy nyolcszázezer embert érint a probléma, amelynek megoldásáért kampányol egy helyi lakos, Németh Martin. Kezdeményezéséről még július elején írt a mérce.hu.

Ezután keresete neg a lapot dr. Túri Péter, a Trustair Aviation Kft. privát légi betegszállítással foglalkozó vállalkozás vezetője, az Európai Légimentő Bizottság elnökségi tagja, aki korrigálta cikkünk egyik állítását, és elmondta, szerinte miért nincs állami megoldás a problémára, és mit kínál az általa alapított, a térség légimentésére közösségi finanszírozású megoldást kínáló SkyCU Légimentő és Légi Betegszállító Egyesület.

Ön volt a mai magyar állami légimentés koncepciójának egyik kidolgozója 2005-ben, 2011-ig vezető tisztségben dolgozott a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-ben, az állami légimentő cégnél. Hogy látja, abban az időszakban miért nem jött létre, és miért nincs még ma sem teljes lefedettsége az állami finanszírozású légimentésnek?

Amikor elkezdünk dolgozni, egy olyan koncepciót tettünk le az akkori kormány elé, ami az esélyegyenlőség elve mentén az ország területének minél nagyobb lefedettségére törekedett. Ez lépésről lépésre valósult volna meg. Ez az én ügyvezetésem ideje alatt azért nem jött létre, mert idő előtt kirúgtak.

Amikor engem 2011. február végén indoklás nélkül elküldtek, már volt három jogerős építési engedély légibázis létesítésre: Pápa, Sármellék, Szekszárd. Ha hagynak dolgozni, jó eséllyel Pápa mellett döntök, hisz ez lett volna a legnagyobb lépés a lefedettség szempontjából.

...

Nem került be a 2023-as költségvetésbe a nyugat-magyarországi légimentő-bázis létrehozása. Miért nem lehet ön szerint TB-alapon, mindenkinek anyagilag is hozzáférhető légimentést létrehozni a térségben? Szentesen korábban, 2009-ben például az ön kampányolásának eredményeként jött létre állami finanszírozással bázis Délkelet-Magyarország lefedéséért.

Azért, mert engem érdekelt, az elmúlt 11 évben pedig nem foglalkozott senki a korábban elfogadott koncepció megvalósításával. Mikor eljöttem, 98 millió forint eredménytartalék volt a számlán. Szentes kijött 120 millióból, tehát elég pénzt hagytam ott egy új légimentő bázisra, mégsem épült fel egy sem azóta.

A megfelelő vezetés alatt lehetne állami légimentés ebben a térségben is?

Ha olyan érdekérvényesítő képességgel rendelkező, és a légimentésben érdekelt ügyvezetés lenne, mint mi voltunk, akkor nyilván meg lehetne csinálni.

Ma sokszor bázisok állnak napokig, nincs tartalékkapacitás. A légimentőknek jelenleg kilenc darab használt helikopterük van. Ez a kilenc gép szolgálja ki a hét bázisukat. Karbantartási tartalékkapacitás kell, így a kilencből eggyel még lehetne egy nyolcadik bázist nyitni. De szerintem nincs kettő bevethető plusz gépük, mert az egyik vagy mindkettő működésre alkalmatlan.

További részletek a cikkben.