• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Elbukhatják a mentők az uniós milliárdokat?

Lapszemle Forrás: Népszabadság Online

Eredménytelen lehet a mentők 112-tendere, de ha így lesz, a szervezet elesik a 2,3 milliárdos uniós forrástól.

Eredménytelen lehet a mentők 112-tendere, de ha így lesz, a szervezet elesik a 2,3 milliárdos uniós forrástól. Mivel saját ereje nincs a projektre, nehéz lesz megfelelni a politikai elvárásnak, hogy minden riasztásra érjen ki a mentőautó 15 percen belül. Bár az uniós források már négy évvel ezelőtt is rendelkezésre álltak, az Országos Mentőszolgálatnak azóta sem sikerült tető alá hoznia a modern rendszer bevezetésére kiírt közbeszerzést. Egészen mostanáig – írja a Népszabadság – online.

Nyáron jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben a felhívás, s mára több ajánlati és viszontajánlati körön túl, a döntés küszöbére érkezett a folyamat: négy, a távközlési-informatikai piacon neves vállalkozás maradt állva, holott a tenderkiírást több mint egy tucat cég vásárolta meg. A T-Systems, a Getronics, a Siemens hazai leányát felvásárló Enterprise és az Invitel ajánlatai kisebb-nagyobb mértékben módosultak az eljárás során, amelyben végig kiemelt szempont volt a referenciák, és az azoknak való megfelelés kérdése. Erre abból is lehet következtetni, hogy az Enterprise-Bull konzorcium a módosított ajánlatok leadása során az árcsökkentés érdekében kérte, hogy eltérhessen a referenciarendszernek való megfeleléstől. Ezt azonban az OMSZ nem engedélyezte.

A Siemens megoldását szállító Enterprise így az eredeti, csaknem hétmilliárdos ajánlatát 4,6 milliárdra vitte le, amellyel teljes mértékben megfelel a követelményeknek, de jelentősen a 2,3 milliárdos keretösszeg fölött marad. Ha a mentők nem szereznek pluszforrást, aligha választhatják ezt a megoldást.

A Getronics és az Invitel ajánlatai közel vannak a keretösszeghez, ám ezek egyik kérdéses eleme a Mirtusz nevű munka- és folyamatirányítási rendszer. Ezt jelenleg az energetikai szektorban használja több magyarországi szolgáltató, hasonló feladatokra. A szoftverbe azonban be kellene építeni a mentőszolgálat kikérdezési protokolljait (ha vannak ilyenek), amelyeket alkalmaznak a segélyhívások fogadása és a mentők irányítása során. A rendszer mellett szól persze, hogy hazai fejlesztés – amit a kormány elvben támogatna, persze kérdés, mennyire lehet ez döntő szempont egy olyan rendszernél, amelynek az unió követelményeinek kell megfelelnie.

Marad a T-Systems, amely az eredeti 5,1 milliárdról a keretösszegen belülire módosította végleges ajánlatát. Ebből azonban kikerült egy IDDS nevű rendszer, amely a bejövő hívások kezelésére, integrálására és rögzítésére szolgál. Az OMSZ a cégnek szeptember 27-én küldött levelében rá is kérdezett a cégnél, hogy e nélkül hogyan oldható meg a hívások rögzítése, vagyis vélelmezhető, hogy a T-Systems ezt a megoldást nem szállítja. Úgy tudjuk, ez alapján az értékelő bizottság azt állapította meg: a T-Systems-t ki kéne zárni, hiszen nem felel meg az ajánlati követelményeknek.

Szakértők szerint a híváskezelés és a rögzítés lehetséges, ha az IDDS rendszer nélküli szoftvert integrálják a ma már tízéves, jelenleg is használt OMSZ-híváskezelővel, azonban a két megoldás tudása között van különbség. Ennél is fontosabb, hogy így az OMSZ azzal is kockáztatna, ha úgy találná, hogy az ajánlat mégiscsak teljesíti az előírt követelményeket és műszaki feltételeket. Ekkor ugyanis a többi ajánlattevő bizonyosan megtámadná az eljárást, s a projekt megvalósítása kerülne veszélybe, mert a szoros határidők miatt meghiúsulna az EU-s források igénybevétele – írja a lap, amely a cikk végén arról is beszámol, hogy az ügyben megkerestéké az Országos Mentőszolgálat illetékesét is, de a főigazgató mindössze annyit közölt: a közbeszerzési eljárás folyamatban van, így nem áll módjában találgatásokat cáfolni, s az eljárásról tételes információt adni.