A nagyobb, milliós költséggel járó beavatkozásoknál, mint például egy protézisműtét, már látszódnak a 10-15 százalékos visszaesések.
A kisebb, azaz a 100 ezer forint alatti költéseket (például hasi ultrahang, egyéb diagnosztikai és járó beteg szakrendelés), ha nagyon-nagyon kell, még megoldják az emberek – mondta a Népszavának Gáspár Péter, aki magánegészségügyi betegirányítási rendszert működtet.
Egy kutatás szerint tavaly a magyar lakosság mintegy 60 százaléka vett igénybe magánegészségügyi szolgáltatást, miközben a magyarok hetven százaléka azt állította, hogy ezt nem igazán tudja megengedni magának. Ön, hogy látja, miként oldódik fel ez az ellentmondás a gyakorlatban?
Mint szoftverfejlesztő nyilván sokat beszélgetünk a partnereinkkel és ezek alapján erről legfeljebb véleményt tudok formálni. Magam, közvetlenül csak azt látom, hogy mennyi foglalási tranzakció van. Az említett beszélgetésekből és a számokból ítélve ez a feszültség nagyjából úgy oldódik fel, hogy a kisebb, azaz a 100 ezer forint alatti költéseket (például hasi ultrahang, egyéb diagnosztikai és járó beteg szakrendelés), ha nagyon-nagyon kell, megoldják az emberek. A nagyobb, milliós költséggel járó beavatkozásoknál, mint például egy protézisműtét, már látunk 10-15 százalékos visszaeséseket. De ezen a piacon megjelentek a részletfizetési lehetőségek, illetve különböző olyan megoldások, amivel valahogy ezt ki lehet gazdálkodni.Hogy pontosan mi történik, mekkora lesz a visszaesés szeptemberre derülhet ki. A magánszolgáltatók körében egyöntetűen vélemény, hogy az elmúlt évek konjunktúrája, amikor tényleg rengeteg volt a páciens, konszolidálódni fog.
A kiskereskedelemben tapasztalható óriási fogyasztásvisszaesés nem képződött le ezen a piacon?
Szerintem kevésbé. Ez megint csak oda vezethető vissza, hogy hamarabb mond le az ember akár egy éttermi vacsoráról, akár egy finom csokiról, mint arról, hogy megnézesse, ha fáj a lába. Mi azt látjuk a saját rendszerünk keresztül, hogy nem csökken az online foglalási hajlandóság. Arról már nincs pontos képünk, hogy miután a páciens belépett a rendelőbe, akkor összesen hány szolgáltatást vesz igénybe. Adataink szerint egy páciens évente két és félszer, háromszor foglal időpontot járóbeteg vagy egyéb diagnosztikai ellátást a magánszolgáltatóknál. Azt is látjuk, hogy az átlagköltés körülbelül 60-70 ezer forint, és ezt csak az online foglalásokra vetítjük. Ami azt jelenti, hogy ennél valószínűleg átlagosan jóval többet költenek az emberek a magánegészségügyben, mert a nem online bejelentkezéssel zajló vizsgálatokról nincs jól elemezhető adatunk.
Az árak reagálnak-e a kereslet változására?
Szolgáltatói kérésre működtetünk olyan szoftvert, ami figyeli, mennyire kihasznált az adott rendelés. Kicsit olyan, mint a repülőjegyek esetében: algoritmus figyeli, hogy a korábbi adatok alapján milyen töltöttséggel kéne működnie az adott szakrendelésnek az adott időpontban. Ha ez elmarad az átlagtól, akkor a rendszer automatikusan elkezdi csökkenteni az árat, pont azért, hogy a kapacitás feltöltődjön. Azaz inkább megéri akár önköltségi áron, vagy egy pici veszteséggel adni a szolgáltatást, mint üres rendelővel nyitva tartani. Emellett vannak bizonyos részletfizetési lehetőségek is, akár nagyobb értékű műtéteknél, és erre is eléggé élénk kereslet mutatkozik.
További részletek a nepszava.hu cikkében.