• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Életveszély: Az új 112 tudja, hol vagyunk

Lapszemle Forrás: Népszava Online

Az ombudsman szerint a központi szám inkább hátráltatja a mentéseket.

Ha a mentőket, a tűzoltókat vagy a rendőröket hívjuk, jövőre telefonhívásaink már nem a megyei ügyeletekre, hanem kizárólag két diszpécserközpontba, Miskolcra vagy Szombathelyre futnak majd be. Az új rendszerben a 112-es lesz a fő a segélyhívó - az a vonal, amellyel kapcsolatban számos kifogást fogalmazott meg az ombudsman, mondván, a központi szám csak hátráltatja a mentéseket. A Belügyminisztérium a hibák korrigálását ígéri, ám az
eddig füstbe ment tervek gyanakvásra adnak okot – olvasható a nepszava.hu portálján.

A Belügyminisztérium átalakítja a segélyhívások rendszerét, jövő áprilistól a 112-es átveszi a 104-es, 105-ös és 107-es segélyhívó szerepét, bár átmenetileg az utóbbiak is élni fognak, de úgy, hogy ha azokat hívjuk, akkor is a 112-es központjában veszik fel. Felszámolják a megyei ügyeleteket, és 2013 tavaszától minden hívás két helyre, Miskolcra és Szombathelyre fog befutni, ahol nagyjából 500-500 ember foglalkozik majd a segélykérésekkel. Az ő feladatuk lesz, hogy továbbítsák az információkat az illetékes mentőegységekhez.

Szabó Máté ombudsman tavaly éles kritikával illette a 112-es európai segélyhívó magyarországi működését. Állítása szerint a központi szám sok esetben inkább hátráltatja, semmint segíti a mentéseket. Az alapjogi biztos komoly problémaként emelte ki, hogy a hívások a megyei rendőrségi ügyeletekhez futnak be, ám miután az esetek jelentős részében nem bűncselekmények miatt telefonálnak a segélykérők, az ügyeletesek sokszor nem tehetnek
mást, mint hogy átkapcsolják a segítségre szorulókat a mentőkhöz vagy a tűzoltókhoz, amivel értékes másodpercek vesznek el.

További problémaként emelte ki, hogy a rendőrök gyakran
magánbeszélgetésekre használták a 112-es vonalat. Szabó Máté harmadik kifogása pedig az volt, nem egy ügyeleten semmilyen idegen nyelven nem beszélnek, és többször előfordult, hogy a diszpécserek kommentár nélkül kapcsolták tovább a segélykérőket, ha angolul vagy németül szóltak bele a telefonba.

Azonban a hagyományos segélyhívók rendszere, a 104-es, 105-ös és 107-es vonalak sem működnek hiba nélkül. A legnagyobb probléma, hogy bár jogi akadálya nincs, mégsem tudják lekérni a mentők, rendőrök vagy a tűzoltók a segélyhívók helyzetét mobiltelefonjuk cellainformációi alapján, mert sok helyen nem biztosítottak a szükséges technikai feltételek. Az esetek nagy részében pedig, gondoljunk csak az autópályákon és az országutakon történő balesetekre, a bejelentőknek fogalmuk sincs, hogy pontosan hol vannak - azzal a helymeghatározással mondjuk, hogy "valahol az M3-ason", a diszpécserek semmit nem
tudnak kezdeni.