Magyarország kedvező helyzetben van az adat-infrastruktúra szempontjából, mivel létezik az országos EESZT rendszer.
A magyar egészségügy jövője a betegközpontú ellátásra építhet, ahol az adat-infrastruktúra és a koordinált szolgáltatások kulcsszerepet kapnak – mondta a Portfolio-nak Raffaella Bondi, a Roche Magyarország ügyvezető igazgatója. A szakember szerint a meglévő EESZT rendszer adta lehetőségek és a mesterséges intelligencia alkalmazása révén Magyarország előtt komoly lehetőség áll az egészségügy hatékonyságának növelésére, az értékalapúságra és a prevencióra fókuszáló szemléletváltással pedig hosszú távon javulhatna az ország egészségügyi helyzete.
Az elmúlt években több szakértő is egyfajta modellváltást, a fragmentáltság csökkentését sürgette a magyar egészségügyben. Ön szerint hogyan lehetne ezt a problémát orvosolni, hogyan nézne ki egy betegközpontú ellátási rendszer Magyarországon?
Egy igazán betegközpontú rendszerben a beteg elegendő információt kapna a saját kórtörténetéről, a diagnózistól a kezelésig és az utókövetésig. Jelenleg a páciensek gyakran passzív szerepben találják magukat, néha még azt sem tudják, mi lesz a következő lépés a kezelésük során. Egy jól felépített rendszer biztosítaná, hogy minden érintett szereplő közösen dolgozzon a legjobb lehetséges egészségügyi eredmények elérésén. Ehhez koordinált szolgáltatási megközelítésre van szükség, amelyet egy erős adat-infrastruktúra támogat, amely egységes képet ad a betegútról minden releváns szereplő számára.
Magyarország kedvező helyzetben van az adat-infrastruktúra szempontjából, mivel létezik az országos EESZT rendszer. A kihívás most az, hogy továbbfejlesszük, összehangoljuk az ösztönzőket, és optimalizáljuk a teljes betegút folyamatát. A nagyobb átláthatóság lehetővé tenné a hatékonyabb erőforrás-elosztást azáltal, hogy feltárná az olyan hátráltató tényezőket, mint például a kihagyott időpontok vagy a szükségtelen, ismételt vizsgálatok. Ezek nem csak Magyarországon, hanem világszerte gyakori problémák és a kiküszöbölésükkel hatékonyabbá és költséghatékonyabbá tehetnénk az egészségügyi rendszert.
Említette, hogy Magyarország megfelelő adat-infrastruktúrával rendelkezik, ám annak kezelése kihívást jelent. Mi okozza ezt?
Azt látjuk, hogy a ma az állampolgárok számára elérhető információk messze meghaladják a néhány évvel ezelőtti szintet. Azonban az adatok begyűjtése önmagában nem elegendő; azokat könnyen hozzáférhetővé és használhatóvá kell tenni.
Jelenleg nem minden szereplő számára elérhetők azonos információk, illetve egyes adatformátumok, mint például a PDF-ek, megnehezítik az adatok korszerű felhasználását is. A legnagyobb kihívás most az, hogy az egészségügyi adatokat átláthatóvá és elérhetővé tegyük a releváns szereplők számára. Ha ez az alap megvan, akkor további fejlesztések, mint a kezelések hatásának mérésére vagy a betegutak optimalizálására is lehetőség nyílik.
További részletek a portfolio.hu-n.