• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Évente több száz helikopteres életmentés az Észak-Dunántúlon

Lapszemle 2024.08.06 Forrás: kisalföld.hu
Évente több száz helikopteres életmentés az Észak-Dunántúlon

A légimentő bázisok fejlesztése kormányzati támogatásból, mintegy 4 milliárd forintból indult meg három évvel ezelőtt és tovább folytatódik.

Tavaly 105 esetben riasztottak mentőhelikoptert Győr-Moson-Sopron területére, Komárom-Esztergomba pedig 159 alkalommal.A leggyakrabban közlekedési vagy ipari és háztartási balesetekhez, valamint belgyógyászati és neurológiai krízisállapotokhoz riasztják a helikoptereket – avatta be a részletekbe a Kisalföldet Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs és PR-vezetője.

A légimentési feladatokat az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) operatív irányítása alatt a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. végzi Magyarország határain belül. A társaság feletti tulajdonosi jogokat a Készenléti Rendőrség gyakorolja.  Háromfős személyzettel, egy pilótával, egy szakorvossal és egy paramedikussal repülnek. A társaság kilenc állami tulajdonban lévő EC–135 P2+ típusú helikoptert üzemeltet, ezzel biztosítva a folyamatos rendelkezésre állást. A gépek robotpilótával, éjjellátó képességgel, valamint időjárás­radarral felszereltek, maximális utazósebességük 284 kilométer/óra, szolgálati csúcsmagasságuk 6096 méter. A robusztus, 10 méter hosszú járművek tüzelőanyag-készlete 710 liter kerozin, ezzel legfeljebb két és fél órát tudnak a levegőben tölteni.

A hordágyat a bal oldalon, illetve a törzs végén kialakított, kétfelé nyíló ajtókon keresztül lehet berakni. Az orvosok a légimentésen kívül kórházban is dolgoznak, míg a pilóták többsége legalább tíz éve mentőpilóta, több ezer órát repülve. A helikopter belső felszerelésének része két gyógyszeradagoló pumpa, lélegeztetőgép, oxigénpalackok, gyógyszer- ampullatár, légútbiztosító eszközök, tartalék diagnosztikai eszközök, ritkán használt gyógyszerek, infúziós ké­­szítmény. 

Az elmúlt 10–15 évben többször felvetődött, hogy Pápára is telepítenek egy légibázist mentőhelikoptereknek. A lap édeklődésére az Országos Mentőszolgálat úgy válaszolt, hogy a légimentő bázisok fejlesztése kormányzati támogatásból, mintegy 4 milliárd forintból indult meg három évvel ezelőtt. Ennek eredményeként jelentősen javultak a mentőhelikopterek tárolásának és szükség szerinti szervizelésének körülményei, valamint európai standardok szerint mérve is a modern légimentés követelményeinek megfelelő helyen helyezhető el a személyzet az újonnan átadott marcali, szekszárdi, miskolci bázison. A bázisok és a légimentés fejlesztése tovább folytatódik.