Az új járművekhez C kategóriás jogosítvány kellene, miközben a többségnek nincs ilyen.

Új gépkocsik beszerzésére kiírta a közbeszerzési eljárást az Országos Mentőszolgálat (OMSZ). Csakhogy a pályázatban szereplő feltételek alapján várhatóan olyan mentőautók érkeznek majd, amelyek kizárólag C kategóriás jogosítvánnyal vezethetők, a mentőszolgálatnál dolgozó sofőrök egy jelentős részének azonban csak B kategóriás jogosítványa van.
Az OMSZ-nél most keresik a megoldást a problémára. Egyelőre felmérik, hány gépkocsivezető rendelkezik C típusú gépjárművezetői engedélyivel.
Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs vezetője közölte: a tender műszaki leírása igen részletes.
- A lényeget közérthetően megfogalmazva, a legmagasabb szintű mentőellátás biztosítására alkalmas járműveket vásárolunk. Először szerzünk be az uniós szabványoknak mindenben megfelelő, már eleve mentőautónak felszerelt gépkocsikat - szögezte le, és hozzátette, hogy dolgoznak a megoldáson. A szervezett kocsipark 770 járművének döntő többsége továbbra is vezethető lesz B kategóriás jogosítvánnyal.
Arra egyelőre nem tudott válaszolni, hogy mennyibe kerülne a sofőrök továbbképzése és azt milyen forrásból finanszíroznák, így nem tudni azt sem, hogy az érintett sofőröknek saját zsebükbe kell-e nyúlniuk egy esetlegesen szükségessé váló gépjármű-vezetői képzésnél.
Toma Lajost, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének elnöke közölte, már tavaly jelezték a problémát, mert a tárca a mentési rendelet módosításának tervezetében már akkor szerepeltette a sofőrök képesítési előírásaként a C kategóriás jogosítvány szükségességét. Ennek ellenére csak most kezdődött meg annak felmérése, hány sofőrnek van ilyen engedélye, s milyen a területi eloszlásuk.
A C típusú engedély megszerzése komoly többletforrást igényel, egy tanfolyam ára 100-150 ezer forint lehet. Ezt a mentődolgozók nettó 90 ezer forintos havi átlagkeresetből nem tudják kigazdálkodni, ezért - szükség esetén - ezt az OMSZ-nek kell állnia.