Az Országos Mentőszolgálat kezében jó helyen volt az egységes sürgősségi alapellátási ügyeleti rendszer Hajdú-Bihar megyei projektje.
Immár több mint egy éve annak, hogy az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) elindította egységes sürgősségi alapellátási ügyeleti rendszerének modellprogramját Hajdú-Bihar megyében. Ennek lényege, hogy a betegek telefonon keresztül veszik fel a kapcsolatot egy szakképzett mentésirányítóval, aki a kapott információ alapján tanácsot ad vagy a legközelebbi ügyeletre irányítja a beteget, súlyosabb esetben a mentőszolgálat egységeit riasztja. A programban 22 telephelyet alakítottak ki a megyében, és új szakemberek is csatlakoztak hozzá. Az egy év alatt mintegy 30 ezer betegből több mint 25 ezret láttak el a helyszínen a mentők ügyeletesei. A sürgősségi ügyeleti rendszerről, valamint a nyári kihívásokról kérdezte a haon.hu Győrfi Pált, az OMSZ szóvivőjét.
Milyen problémákkal kellett szembenézniük a modellprogram indulásakor? Hogyan fogadták az új feladatokat, lehetőségeket az egészségügyben dolgozók?
A feladat világos volt: 2021. július 1-től az Országos Mentőszolgálat veszi át Hajdú-Bihar megyében a sürgősségi alapellátási ügyeleti ellátás működtetését. Ha erre az időszakra visszagondolunk, emlékezhetünk rá, hogy egy coviddal terhelt szűk másfél év állt az egészségügyi dolgozók mögött, így az induláskor a személyi állomány összeállítása jelentette talán a legnagyobb kihívást. Ugyanakkor voltak olyan tényezők, amik segítettek nekünk. Egyrészt az európai uniós támogatás, amelyet a projekt indulására használunk fel. Új eszközöket szereztünk be, kialakítottunk és felszereltünk 22 telephelyet. Másrészt számíthattunk a szakképzett mentőtisztekre, valamint a kiterjesztett hatáskörű, úgynevezett APN-ápolókra is, amely egy felsőfokú végzettséghez kötött feladatkör. Így aztán sok olyan szakember kapcsolódott be a munkába, akik számára személyes kihívást és nagy lehetőséget jelentett, hogy a korábbiaknál érdekesebb feladatkörben, talán nagyobb felelősséggel, újabb kompetenciákkal vehetnek részt az ellátásban. Ennek köszönhetően a kezdetektől fogva tudjuk az ügyeletet gyakorlatilag zavartalanul működtetni. Ez év június 30-ával az uniós projekt ugyan lezárult, de az egy éve kialakított és elindított ügyeleti rendszer továbbra is működik.
Milyen visszajelzések voltak a mentőszolgálat munkatársai és a betegek részéről az elmúlt egy év alatt?
Ez a program sok érintettel indult el, és sok érintettel működik ma is, akiknek a véleménye számunkra rendkívül fontos. Kiemelten kezeljük a betegek észrevételeit, hiszen értük van ez a rendszer, értük dolgozunk mi is. A betegek visszajelzései egyértelművé teszik: a program jól működik, idejében és rendben megkapják a szükséges ellátást. Ezeket a szakmai elemzések és adatok is alátámasztják, hiszen a mintegy 30 ezer beteg közül több mint 25 ezret sikerült úgy ellátnunk a helyszínen, hogy további szakmai beavatkozásra nem is volt szükség, tehát nem kellett kórházba vinni őket, nem kellett további ellátási lehetőséget felkeresniük. Természetesen eljut hozzánk több érintett véleménye is, amelyből szintén azt látjuk, hogy ez valóban egy jól működő program, amelyben tulajdonképpen csak nyertesek vannak. Hogyha ez a rendszer továbbra is jól tud működni, akkor minden érintett elégedett lesz, de még egyszer hangsúlyozom, hogy a betegek véleménye és a betegek sorsának jobbra fordulása az, amit mi leginkább figyelünk. Az elmúlt évben bebizonyosodott, hogy az Országos Mentőszolgálat kezében jó helyen volt az egységes sürgősségi alapellátási ügyeleti rendszer Hajdú-Bihar megyei projektje.
További részletek a cikkben.