A kisfiam hamarosan 12 éves lesz, úgyhogy a szülinapján ő is megkapja az oltást, mert a járvány elleni védettségben tényleg minden nap számít.
Az Országos Mentőszolgálat a legkorszerűbb eszközökkel és világszínvonalon végzi a munkáját, egyedülálló mentésirányító rendszerrel. A fővárosi dugók ugyanakkor már az életmentést is hátráltatják. Évente 30 és 50 ezer közötti azon esetek száma, amikor minden perc, másodperc számít a mentésben - mondta el a hirado.hu-nak adott interjúban Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője.
Lehet már érzékelni az oltások hatását a koronavírusos eseteiknél?
– Napi háromezer volt az a szám, ami a mentő alapmunkájához köthető, erre jött rá a járvány csúcspontján, naponta több mint 1600 Covid-eset országosan, plusz a tesztelések száma is. Volt olyan nap, amikor 20 ezer mintavételi igény érkezett be, ehhez képest most szeptember legelején 40 covid esetünk volt. Ugyanakkor érdemes a tendenciákat figyelni, a tesztelési igény már növekszik. Mi azonban felkészültünk, védőeszközökből több hónapnyi készletünk van, és felvettük a kapcsolatot az önkénteseinkkel, akiket továbbra is várunk mintavételezésre.
Budapesten jelenleg hány mentőegységgel végzik a munkájukat?
– Ez leginkább az esetszámoktól függ. Az operatív csoportunk üzleti intelligencia szoftvereket használ, ezek úgynevezett „BI” szoftverek, de a mesterséges intelligencia is szerephez jut a munkánkban. Képesek vagyunk megbecsülni, hogy milyen terhelés alatt leszünk egy adott időszakban és egy adott helyen. Jelenleg átlagosan 100-120 mentőegység dolgozik Budapesten, de ebben a betegszállítás nincs benne.
Mit tud csinálni egy mentőegység, amikor azzal szembesül, hogy a budapesti lezárások és a dugók miatt nincs menekülő útvonal?
– Ez egy nagy probléma Budapesten. Edukációs kampányokkal próbáljuk elérni, hogy az autósok tudják, hogy mit kell tenniük, ha érkezik egy szirénázó mentőautó. Készítettünk kisfilmeket, hogy halszálkaszerű kétirányú lehúzódással engedjenek utat a mentőknek, ne parkoljanak olyan szorosan, mert a mentők nem tudnak úgy kihúzni egy hordágyat. Ezek mind nagyon hasznosak, kivéve azokat az eseteket, amikor tényleg nem lehet hová lehúzódni, mert mondjuk egysávra szűkült valahol a forgalom, végig áll a sor, mellette villamos, jobbra pedig a parkoló autók. Ez egy olyan helyzet, hogy hiába jóindulatúak az emberek, hiába nézték meg az oktatófilmjeinket, nincs jó megoldás.
Ez a mentést is nagyon megnehezíti…
Természetesen mi is aggódva nézzük ezeket a forgalmi helyzeteket a fővárosban. A sofőrjeink nagyon rutinosak, keresik az alternatív útvonalakat, de így is bele lehet futni dugóhelyzetekbe. Évente 1,2 millió mentésünk van országosan, és ebből 30 és 50 ezer között van az, amikor tényleg minden másodperc számít, mert a betegnek például artériás vérzése van, nem kap levegőt vagy leállt a szíve. Egy-két perc veszteglés a dugóban jelentősen csökkentheti a beteg túlélési esélyét. A mentésirányítóink kötelessége, hogy a bejelentőt próbálják addig elsősegélynyújtásra ösztönözni, segíteni, míg a mentő oda nem ér. Ez nagyon sokat számít, de nyilván vannak olyan esetek, amikor ez nem elegendő.
Milyen megoldást javasolna?
– Szeretnénk, ha a forgalomszervezés során a nagy forgalmi dugókat sikerülne megelőzni. A buszsávot mi használhatjuk, de sokszor ott sem lehet mozdulni, mert mások is úgy érzik, hogy kéklámpa van a kocsijukon. Továbbiak a cikkben