• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Ilyen is van! Magyar Páciensek Kamarája

Lapszemle 2023.04.26 Forrás: eletigenlok.hu
Ilyen is van! Magyar Páciensek Kamarája

Jelen pillanatban az egészségügyben mindenki fél, a páciensek is, a hozzátartozók is és a szakszemélyzet is.

Ilyen is van! Páciensek Kamarája… az már önmagában zene a füleknek, hogy nem „betegek kamarája”. Mi hívta életre, milyen célokat tűztek ki, milyen formában működnek – ezekről kérdezte az eletigenlok.hu az egyesület elnökét, Oriold Károlyt.

Mi hívta életre a Magyar Páciensek Kamarája Egyesületet?

Az egyesületet a magyar egészségügyért aggódó civilek hozták létre körülbelül másfél éve. Azt gondoljuk, hogy a magyar egészségügy soha ilyen rossz állapotban nem volt. Az egészségügyi rendszer úgy működik, hogy az, hogy a páciensek hogyan gyógyulnak, milyenek a tapasztalataik, milyen az egészségügy teljesítménye igazából senkit nem érdekel. Egyik oldalról azt szeretnénk elérni, hogy a rendszer legfontosabb eleme a páciens; az ő gyógyulása, hogyléte és tapasztalata legyen, másrészt ennek eszköze a párbeszéd.

Jelenleg az egészségügy egyetlen kérdése a közbeszédben az, hogy van -e elég orvos, s hogy az orvos, esetleg a szakdolgozó, hogy van, hogy érzi magát. Ez teljesen hamis hozzáállás. Nem csak közvetlenül az egészségügyi rendszerrel vannak problémák, de az egészségértéssel is, Nem azért nem mennek el az emberek a szűrésekre például, mert nem akarnak, hanem mert nem értik, nem tudják a szűrések fontosságát, jelentőségét, esetleg nem is ismerik a lehetőségeket és az okokat. A NEAK évtizedek óta egyetlen fillért sem költ prevencióra (holott van erre elkülönített költségkerete). A NEAK már régen nem társadalombiztosítóként működik, hanem egyfajta az adót újraelosztó hatóságként.

Érdekképviseletként működnek vagy közhasznú civil szervezetként?

Még nem vagyunk közhasznúak, ez az egyesületeknek egy meghatározott idő után jár. Szeretnénk érdeket képviselni. Ennek a módja nem egyszerű. Óriási az elégedetlenség, rengeteg a csalódott, megalázott páciens, de orvos is, megjegyzem sok orvos páciens tagunk is van. Ebben a rettenetes helyzetben nagyon nehéz megszólalni. Fontos, hogy artikuláltan fogalmazzunk meg üzeneteket, hogy megtaláljuk a megfelelő hangnemet. Nem egyszerű.

Mit szeretnének elérni? Kikhez szólnak?

A társadalom széles rétegeihez szólunk. Emberközpontúbb, humánusabb egészségügyi ellátást szeretnénk elérni. Jelen pillanatban az egészségügyben mindenki fél. A páciensek is, a hozzátartozók is és a szakszemélyzet is. A félelemkeltéssel megnyugtatni nem lehet. Minél nagyobb a félelem, annál nehezebb a kommunikáció. Mi azt gondoljuk, hogy a jog teremt tiszta viszonyokat, s a jogok ismerete nyugodtabb hangulathoz vezethet. Jó lenne megnyugtatni a feleket. Mi megnyugtatni nem tudunk, de ahhoz hozzá tudunk járulni, hogy megtaláljunk egy fajta közös hangot.

Gondoljunk bele: ma egy bácsbokodi, sarkadi, győri, szegedi, budapesti páciens nagyon eltérő szolgáltatást kap. Célunk az, hogy függetlenül attól, hogy ki hol lakik, a lehető legjobb ellátást kapja. Egyrészt ezért szeretnénk kibővíteni a betegjogokat. A meglévő 9 betegjog mellé szeretnénk beemelni a betegjogok közé a szűréshez és prevencióhoz való jogot, az innovatív ellátáshoz való jogot és legfontosabbként a páciens idejének a tiszteletben tartásának a jogát. (A betegjogok az Európai Emberi Jogi Kartában találhatók egyébként)

Szeretnénk adatokhoz hozzájutni és szeretnénk adatokat szolgáltatni is. Pácienselégedettségi munkacsoportunkban dolgozó szakemberek néhány hónapon belül olyan korszerű, nemzetközi bázison átvett pácienselégedettségi kérdőívet fog nyilvánosságra hozni, ami alapja lehet annak, hogy megtudjuk mit élnek meg, mennyire elégedettek a páciensek és hol vannak az egészségügy gyenge láncszemei. A kérőív például rákérdez az ápolás és terápia összefüggéseire is.

Jogi formája egyesület, de a kamarai szót is látom az elnevezésben. Kik lesznek a tagok, és a tagság milyen előnyökre számíthat?

Tag bárki lehet. Az előny amire számíthat valaki, hogy elkötelezetten tud küzdeni másokért, de tény, hogy sok olyan információhoz is hozzáfér, amihez mások nem feltétlenül. (pl. házisegítségnyújtás, támogatások, gyógyászati segédeszközökhöz való hozzáférés, illetve a magánegészségügy jogi kérdései, -gyakori a jogsértés a magánegészségügyben). A honlapunkon keresztül lehet jelentkezni. www.magyarpaciensekkamaraja.hu. Várjuk a jelentkezéseket!

További részletek a cikkben.