Amikor egy anya világra hozza a gyermekét, kapjon útmutatót arról, milyen szociális ellátásban részesülhet, hova fordulhat.
Harmadik gyermekének születése, Milán egészségügyi problémái szembesítették Mákosné Fehérvári Csillát azzal, mennyire egyedül marad egy anyuka, mennyire kevés információhoz jut: hova fordulhat, ha segítségre szorul. Milán tíz és fél éves. Mikor megszületett, Csilla még nem tudta, mennyi küzdelem vár rá, amit tapasztalatai szerint nem könnyítenek meg ma a hivatalok. Úgy látja, bár van védőnői hálózat, de hiányzik a kellő informálás – írja a heol.hu portálja.
Az út, amelyen Csilla elindult 2004. áprilisának végén, Milán születésével kezdődött. A kisfiú Budapesten a SOTE-n született 1700 grammal, diagnosztizált lepényszéli leválás után természetes úton úgy, hogy Egerből négy héttel korábban azzal küldték el: császározni kellene, de mivel nem tudják, milyen állapotban emelnék ki a babát, jobbnak látják, ha jobban felszerelt újszülött-centrummal rendelkező kórházba küldik. A SOTE-n azt mondták akkor, nem olyan sürgős még a császár, bár kevés a magzatvíz. Akkor még nem tudtam, hogy ajak-szájpad hasadékkal fog születni a kisfiam, ami akkor is sokkoló lett volna, ha előre tudom.
A kisfiam harmadik gyerekként érkezett, mégsem voltam képben teljesen. 2004-ben született, s én 2010-ben jutottam el odáig, hogy elkezdjek kutakodni, egyáltalán mit jelent az a betűszó, SNI, azaz speciális nevelési igényű. Nagy nehézség, ha a szülő kap a gyerekéről egy diagnózist, s nem tudja, hogy merre induljon. Ezért törekvésem, mint szülői közösség tagjának, hogy az legyen az általános: amikor egy anya világra hozza a gyermekét, kapjon útmutatót arról, milyen szociális ellátásban részesülhet, hova fordulhat.
Elképesztően nagy hiány ez ma. Magamat nem tartom tájékozatlan embernek, de még én is futok a jogszabályok után. Képzeljük el, mennyivel nehezebb ez egy fiatal, akár tizenévesen szülő anyának! Úgy kellene útjára bocsátani minden újszülöttet fogadó szülőt, hogy a kezébe adnak tanácsadó füzetet, naprakész, valóban használható címekkel, telefonszámokkal. Ezért is szeretnék dolgozni. Azért, hogy ha egy hivatalhoz fordulok segítségért, de ott nem tudnak a problémámmal foglalkozni, akkor úgy engedjenek utamra, hogy megmondják, merre menjek tovább. Ha ez megtörténne, sokkal kevesebb gond lenne – húzta alá Csilla.
Negatív dolgokat hoz elő az emberből a tanácstalanság. Minden önkormányzathoz beültetnék egy alkalmazottat, aki a szülőknek segít abban, hogy hová fordulhat a problémájával – mondta Mákosné Fehérvári Csilla, hozzátéve azt is, úgy gondolom, egy nő akkor lesz anya, amikor a fejében megszületik a gondolat: szeretné. Jóval a fogantatás előtt. Milán története megtanított arra, e pillanattól fogva nagyon szorosan kellene, hogy fogja egy nő kezét a segítő rendszer, ha mással nem információkkal.