A központi szám sok esetben inkább hátráltatja, semmint segíti a mentéseket.
Az Európán belül bárhonnan bármikor ingyenesen hívható 112-essegélyhívószám megismertetésére tájékoztatási kampányt javasol az unió tagállamainak az Európai Bizottság. Magyarországon legutóbb tavaly év végére ígérték, hogy végre működésbe lép az egységes segélyhívó rendszer, de, hogy megtörtént volna, annak semmi nyoma – írja a nepszava.hu portálja.
Bár évek óta folynak erőfeszítések a 112-es segélyhívószám megismertetésére, továbbra is csak az uniós polgárok fele van tisztában ezzel a lehetőséggel, ezt állapítja meg az Eurobarométer egyik kutatásának nemrég közzétett eredménye. Ezért Neelie Kroes, a bizottság digitális ügyekért felelős tagja levelet írt a tagállamok kormányainak, hogy tegyenek további tájékoztató lépéseket.
A 112-es számot az Európa Gazdasági Közösség Tanácsának határozata alkotta meg még 1991-ben - lényegében az amerikai 911 mintájára.
Magyarországon több, mint húsz éve van napirenden az egységes segélyhívó rendszer kialakítása. A már élő 112-es számmal kapcsolatban számos kifogást fogalmazott meg az ombudsman. A Belügyminisztérium a hibák korrigálását ígérte, ám az eddig füstbe ment tervek gyanakvásra adnak okot. Csak példaként: 2012-ben 2013 áprilisára, 2013. májusában az év végére ígérték, hogy a 112-es végleg átveszi a 104-es, 105-ös és 107-es segélyhívó szerepét.
Szabó Máté éles kritikával illette a 112-es magyarországi működését. Állítása szerint a központi szám – ez a rendőrségen csöng – sok esetben inkább hátráltatja, semmint segíti a mentéseket.
Az alapjogi biztos komoly problémaként emelte ki, hogy a hívások a megyei rendőrségi ügyeletekhez futnak be, ám miután az esetek jelentős részében nem bűncselekmények miatt telefonálnak a segélykérők, az ügyeletesek sokszor nem tehetnek mást, mint hogy átkapcsolják a segítségre szorulókat a mentőkhöz vagy a tűzoltókhoz, amivel értékes időt veszítenek.
A rendőrök gyakran magánbeszélgetésekre használták a 112-es vonalat, illetve hogy nem egy ügyeleten semmilyen idegen nyelven nem beszélnek, és többször előfordult, hogy a diszpécserek kommentár nélkül kapcsolták tovább a segélykérőket, ha angolul vagy németül szóltak bele a telefonba – sorolta a további problémákat Szabó Máté.
Most viszont felszámolják a megyei ügyeleteket is, és minden hívás két helyre, Miskolcra vagy Szombathelyre fog befutni, ahol nagyjából 500-500 ember foglalkozik majd a segélykérésekkel. Az ő feladatuk lesz, hogy továbbítsák az információkat az illetékes egységekhez.
Göndör László, a 112 projekt vezetője tavaly májusban azt közölte: hamarosan társadalmi kampányt indítanak, hogy az állampolgárok megismerjék a 112-es hívószámot és a használatát. Ez sem történt meg.
Egy korábban a 112-es központban dolgozó rendőr szerint hamarabb kaphat segítséget az, aki elmenti telefonján a legközelebbi kapitányság (ügyeletének) számát, és sürgős esetben azt hívja, vagy a hagyományos – 104, 105, 107 – számokat tárcsázza.