• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Kicsiken kísérleteznek: iskolát akarnak csinálni az óvoda utolsó évéből

Lapszemle MA 06:03 Forrás: nepszava.hu
Kicsiken kísérleteznek: iskolát akarnak csinálni az óvoda utolsó évéből

"A beiskolázási kor leszállításával okozott bajokra reagál a kabinet azzal, hogy egyfajta előkészítővé alakítaná az óvoda utolsó évét".

„Nehéz értékelni ezt a jogszabálytervezetet, mert szakmailag homályos, aki megalkotta, nem ért a gyerekekhez. Úgy tűnik, hogy iskolát akarnak csinálni az óvoda utolsó évéből, ami elfogadhatatlan. Ennek éppen az ellenkezőjét kellene csinálni, az óvodát kellene bevinni az iskolába” – mondta a Népszavának Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának (ONOAP) egy héttel ezelőtt megjelent tervezetéről, amelyet szombatig bocsátottak „társadalmi egyeztetésre”.

A tervezet valószínűleg azért született, mert mióta a kormányzat megszigorította a 6 éves korban történő iskolakezdés betartását, és megnehezítette, hogy a gyerekek egy évvel tovább óvodában maradjanak, nagyon sok kisgyerek iskolaéretlenül kerül az 1. osztályba. Ennek következtében nagyon magas – évente 4-5 százalék – az évismétlők aránya az első évfolyamban.

A gyerekek kötelező 6 éves kori beiskolázásával csak növekedtek a problémák az oktatásban, és ezt fogják tovább fokozni azzal, hogy meg akarják oldani. Sok hátrányos helyzetű szülő információ vagy lehetőség hiányában nem kérvényezi a plusz egy év óvodát, ezért az iskolaéretlen gyerek bekerül az iskolába, és hihetetlen szenvedéseken megy keresztül ő is, és a környezete is. Akik ezt a tervezetet megalkották, azoknak fogalmuk sincs, hogy milyenek a mai gyerekek, vagy a gyerekek úgy általában – legyen szó a káros környezeti hatásokról, vagy a rengeteg rájuk zúduló információról. Ezek mind megváltoztatják a gyerekek idegrendszeri érését, ami nem azt jelenti, hogy rosszabb az agyuk, hanem hogy egyénenként is másképp fejlődnek.

Ha levisszük az iskolát az óvodába, akkor még hamarabb szembesül a kudarccal, mert olyasmit akarnak tőle, amire még nem érett az agya – mondta Gyarmathy Éva, aki szerint mindez a gyerekek bántalmazásával felérő bűn. Úgy gondolja, hogy az óvodai ellátás a jelenleg a legjobban működő része az oktatásnak, amit fontos lenne megóvni, hogy a gyerekek minél később kerüljenek azokba az iskolákba, ahol tulajdonképpen bántják őket. A tervezet veszélyezteti a vegyes életkorú csoportokat is, holott a szakpszichológus szerint az a természetes, ha mindenféle korú gyerek együtt van az óvodában, hiszen nem csak a szociális fejlődést szolgálja, de a gondolkodás fejlődését is, ha a gyerekek egymástól tanulhatnak.

Részletek a teljes cikkben