• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Kőbe vésnék az egészségügyi kapacitáselosztást

Lapszemle Forrás: Napi Gazdaság

A kapacitáselosztási döntések kapcsán fellebbezésnek nincs helye.

Befagyasztja az orvosok és egészségügyi dolgozók 2013-as mozgóbérét, bővíti a gyógyszerészek hatáskörét, büntetéssel fenyegeti a gyógyszergyártókat, illetve egyebek közt megfellebbezhetetlen, kőbe vésett tényként definiálja a kapacitáselosztásról és az ellátási területekről szóló döntéseket az egészségügyért felelős államtitkárság holnapig véleményezhető salátatörvény-tervezete. A dokumentum szerint − hacsak a beteg írásos tilalmi nyilatkozatot nem tesz − a gyógyszerész jogosulttá válna a legtöbb beteg esetében írásbeli tájékoztatást kérni az egészségbiztosítótól az adott személy előző évi tb-támogatott gyógyszereléséről (felmerül a kérdés, hogy mihez kezd majd a gyógyszerész az információkkal, milyen alapon ítélheti meg az addigi gyógy-szerelést).

A tervezet felhatalmazná a kormányt, hogy rendeletben állapítsa meg a tb-támogatott gyógyszerek és gyógyászati segédeszközök rendelésének, kiadásának, illetve felhasználásának ellenőrzési szabályait, "tehermentesítve" az Országos Egészségbiztosítási Pénztárat (OEP). Alaposan megtisztíthatja a forgalmazható gyógyszerek regisztrációs rendszerét a tervezet azon része, amely szerint a három évig forgalmat nem produkáló gyógyszergyártó elveszítheti forgalombahozatali engedélyét − erre azon gyártóknak lesz jó esélyük, amelyek a vaklicitből sorozatban kiesve sem csökkentik áraikat az "elvárt" mértékben.

A szöveg szerint a kapacitáselosztási döntésekkel szemben fellebbezésnek helye nincs. Az államosított fekvőbeteg-ellátó rendszer szempontjából a mindenhatóság deklarálása okafogyottnak tűnik, érdekes lehet azonban ez a vonatkozás a kórházaktól független járóbeteg-szakrendelők küszöbönálló államosításának lefolytatásakor. A szakrendelők által eddig megkötött közreműködői szerződések ettől kezdve nem sokat érnének, ha a kapacitáselosztás, illetve a területi ellátási kötelezettség úgy módosul, hogy egy adott ellátás vagy terület kiesik az intézmény hatóköréből, akkor reklamálásnak, jogorvoslatnak nem lesz helye.

A tervezet emellett a kormány hatáskörébe utalja a szakellátási intézmények működtetési kötelezettségeiről, illetve a szakellátási feladatok nemteljesítésének következményeiről szóló rendeletalkotást is.

A hatályos egészségügyi törvény szerint jövő január 1-jétől kötelező a teljes járóbeteg-szakellátás állami kézbe vétele, a Weborvos.hu beszámolója szerint a Szakmai Kollégium Menedzsment és Egészség-gazdaságtan Tagozat és Tanácsa úgy látja, a járóbeteg-szakrendelők államosítása nagyobb zavarokat okozhat az ellátásban, mint amekkora a várható hozadéka - idézi a Napi Gazdaság.

Legolvasottabb cikkeink