A kórházak üzemeltetésének központosítása után nem kötöttek minden korábbi klíma-karbantartóval szerződést.
Tűzoltás van, most azt kell megszerelni, ami van, csakhogy kevés a hadra fogható szakember ilyen feltételekkel – mondták a hvg.hu-nak a kifejezetten kórházak légcserélő és klímaberendezéseit javító légtechnikával foglalkozó szakemberek. Sok intézményben elavult a géppark, de sokszor a modernebbek sem bírják az extrém melegben a fokozott igénybevételt. Ráadásul miután a kórházak központosított üzemeltetését egy NER-közeli cégre bízták, sok korábbi klímás alvállalkozó már nem vállalja az új feltételeket, például a 4 órás hibaelhárítást vagy a nagy kötbért, ráadásul a lakossági piacon többet is keresnek.
Napok óta sorjáznak a hírek arról, hogy a rekordhőség miatt több kórházban is áldatlan – és embertelen – körülmények alakultak ki.
...
A HVG információi szerint ebben, az extrém meleg miatt kialakult helyzetben kapkodva próbálnak a kórházi légcserélő – és a hűtő rendszerekhez értő vállalkozókat találni, de ez a közelmúltban végrehajtott átszervezések miatt nagyon nehéz.
Olyan szakemberekkel sikerült beszélnünk, akik vagy korábban, vagy jelenleg részt vettek/vesznek ilyen rendszerek és berendezések üzemeltetésében, valamint hibaelhárításában valamelyik fekvőbeteg intézményben – ami a lakossági klímapiachoz képest speciális területnek számít.
A téma politikai vonatkozásai miatt valamennyien névtelenséget kértek, de egymástól függetlenül ugyanazt mondták: új helyzetet hozott, amikor tavaly a fővárosban, majd 2024 elejétől az egész országban központosították az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKF) fenntartása alá tartozó minden fekvőbeteg-ellátást nyújtó intézményben az ingatlanüzemeltetést.
Ez azt jelentette, hogy a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) vette át ezt a hatalmas feladatkört az összes intézményben, méghozzá úgy, hogy – a takarítási feladatok után – a teljes üzemeltetéssel is a NER-közeli B+N Referencia Zrt.-t bízták meg – cég hátteréről itt olvashat bővebben. Ahogy megírtuk, következő lépésként a B+N a kórházak üzemeltetési területen dolgozó munkatársait részben átvette és alkalmazta, míg a többiektől megváltak, amiből kisebb botrány is kerekedett.
Kifejezetten a klímáknál és légcserélőknél maradva ez gyakorlatilag azt jelentette, hogy egyáltalán nem biztos, hogy a B+N-hez átkerültek azok, akiknek addig a különféle légtechnikai berendezésekért feleltek. De sok kórházban ezeknek a karbantartását és hibaelhárítást már addig is kiszervezték, és alvállalkozók bevonásával oldották meg – csakhogy ezek közül meg nem tudott mindenkivel megállapodni a központosított rendszerben egyeduralkodó B+N.
Beszéltünk egy olyan alvállalkozó céggel, amely korábban évekig az egyik Pest megyei kórház légcserélő és hűtőrendszereinek üzemeltetésért, és a hibák elhárításáért is felelt, csakhogy a B+N-nel már nem jutott dűlőre, így megszűnt a megbízása. „Jó együttműködésem volt a kórházzal addig, ha bármi gond volt, akkor úgyis megoldottam, hogy minél előbb ki tudjak menni. De az új szerződésben lehetetlen dolgokat akartak aláíratni velem, például, hogy haváriahelyzetben 4 órán belül kell reagálni, márpedig tudom, hogy ezt gyakorlatilag a legtöbb helyzetre rá lehet húzni. Ez így vállalhatatlan, főleg, hogy nem is fizettek volna annyit, hogy mondjuk fel tudjunk belőle venni még egy készenléti munkatársat. Vagyis a 4 órás hibaelhárítás miatt így Budapestről nem tudtam volna kitenni a lábam – mondta. Hozzátette: ráadásul a B+N olyan szerződést akart aláíratni, amiben a leggyakoribb szó az volt, hogy kötbér”.
További részletek a cikkben.