Október 1-jétől hatályos a kórházi fertőzések visszaszorítását célzó EMMI-rendelet – az országos adatokat közzé kell tenni.
Bár szeptemberre ígérték, de immár megjelent és október elsejétől, hétfőtől hatályba lép a kórházhigiéniai jogszabályok módosításáról, vagyis a megújított minimumfeltételről szóló miniszteri rendelet (147. Magyar Közlöny 32/2018.), amelyet június 6-án társadalmi vitára is bocsátottak.
Mint az InfoRádióban - a kormányrendelet megjelenése után, de a miniszteri rendelet megjelenése előtt - nyilatkozva Kásler Miklós emberi erőforrás miniszter elmondta, a jogszabály nagyon pontosan meghatározza, mit kell tenniük a kórházaknak az infekciókontroll (IC) területén, milyen szempontok szerint kell adatokat felvenni a betegektől, kik veszélyeztetettek, milyen esetekben van szükség laborvizsgálatra, azt milyen körülmények között kell végezni. Az ágazatvezetés a rendelettől azt várja, hogy 30-50 százalékkal csökkenjen a kórházi fertőzések száma. Arról is beszélt a miniszter, hogy minden kórháznak rendelkezésére áll a megfelelős forrás a rendelet betartásához, ugyanis plusz forrást nem kapnak.
A rendeletek közül elsőként szeptember 11-én a 137. Magyar Közlönyben jelent meg kormányrendeletként a fővárosi és megyei kormányhivatal, valamint a járási(fővárosi kerületi) hivatal népegészségügyi feladatai ellátásáról szól (164/2018.) jogszabály. Ebben többek között szabályozzák, hogy az egészségügyi szolgáltatók IC-tevékenységét a szolgáltatás helye szerinti járási és a megyei kormányhivatal is ellenőrizheti. Amennyiben az egészségügyi szolgáltató megsérti az infekciókontrollal összefüggő feladatait meghatározó jogszabályban, módszertani levélben, illetve szakmai irányelvben foglalt szabályokat, a hatóság az ellenőrzés során feltárt szabálytalanságok megszüntetésére saját hatáskörében intézkedik. Az alapellátókat és az önálló járóbeteg-szakellátókat háromévente ellenőrzik a járási (fővárosi kerületi) hivatalok, míg a fekvőbeteg-ellátást, egynapos sebészeti ellátást, dializáló tevékenységet végző egészségügyi szolgáltatókat évente ellenőrzik a megyei (fővárosi) kormányhivatalok.
Szintén október elsejétől hatályos a szeptember 28-án megjelent EMMI rendelet (147. Magyar Közlöny 32/2018.), amely az egészségügyi ellátással összefüggő fertőzések megelőzéséről, e tevékenységek szakmai minimumfeltételeiről és felügyeletéről szól.
A jogszabály szerint az egészségügyi ellátók az infekciókontroll tevékenységüket az országos tisztifőorvos által kiadott módszertani levelek és az egészségügyért felelős miniszter (által kiadott szakmai irányelvek figyelembevételével végzik.
A fekvőbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltatónak ágyszámtól függetlenül Intézményi Infekciókontroll és Antibiotikum Bizottságot (IIAB) kell működtetniük, helyi eljárásrendek készíteniük. Ennek többek között tartalmaznia kell a kézhigiénére, az izolációs rendszabályokra, az eszközhasználattal összefüggő fertőzések megelőzésére, valamint a környezeti infekciókontroll tevékenységre vonatkozó feladatokat. Továbbá a multirezisztens kórokozók által okozott fertőzések megelőzésre vonatkozó, a célzott felvételi szűrések szabályozását is magában foglaló előírásokat (a betegdokumentáció részét képezi a Kockázatfelmérési Adatlap), valamint az egészségügyi ellátással összefüggő fertőzés kialakulásának magas kockázatával bíró vagy egyébként veszélyeztetett személyek azonnali azonosítására szolgáló eljárást is szabályoznia kell.
Az IIAB az intézmény vezetésének javaslattételi, véleményezési joggal rendelkező szakmai tanácsadó testülete, amelynek havonta, illetve évente összefoglaló jelentést kell készítenie az intézményre vonatkozóan az egészségügyi ellátással összefüggő fertőzések járványügyi helyzetéről, az antimikrobiális rezisztencia helyzetről és az antimikrobiális szer felhasználásról. Az intézmény ezek alapján küld jelentést az országos tisztifőorvosnak és a megyei IAB-nak. Az adatbázisok eredményeit az országos tisztifőorvosnak minden évben a tárgyévet követő november 1-jéig kell közzé tennie szervezete honlapján.
A jogszabály arról is rendelkezik, hogy az egészségügyi szolgáltatónak biztosítania kell az osztályok profiljához igazodóan az alkoholos kézfertőtlenítő szer,valamint a kézfertőtlenítőszer-adagolók elérhetőségét minden betegellátási ponton, valamint a látogatói belépési pontokon.
Az IIAB elnöke az intézmény főigazgatója, titkára az intézményen belüli infekciókontroll tevékenységet irányító szakember, tagjai között található az ápolási igazgató, az infektológus, kórházhigiénikus, mikrobiológus, intézeti (fő)gyógyszerész, a manuális és intenzíves szakma képviselője.