Négy magyar cég is szerepel az EIT Health által meghirdetett startup-verseny 25 legjobbja között.
Sok jó ötlettel segítenék az egészségügyet a hazai startupok. Megoldásaik termékké fejlesztésében és piacra vitelében, valamint hiányosságaik pótlásában európai szintű segítséget kapnak - írja a computerworld.hu.
Négy magyar cég is szerepel az EIT Health által meghirdetett startup-verseny 25 legjobbja között. (Az EIT Health az Európai Bizottság és az Európai Technológiai Intézet által támogatott egészségügyi innovációs kezdeményezés.) A Clavicont egy neurológiai és pszichológiai diagnózisok felállítását támogató eszközt dolgozott ki, mely a Parkinson-kór kezdeti tüneteit is ki tudja mutatni. A DiabTrend olyan, cukorbetegek számára készült okos naplózó alkalmazást fejlesztett ki, amely az adatok folyamatos elemzésével felügyeli a vércukorszintet, és figyelmeztet annak veszélyes változásaira. A HepC a Hepatitis B és C vírusa ellen küzd. A szintén továbbjutó adatbányász startup, a Spicy Analytics egészségügyi adatgyűjtéssel és a komplex adatokon nyugvó, szofisztikált módszertanok segítségével végzett adatelemzéssel és modellezéssel, továbbá piackutatással és alkalmazásfejlesztéssel, valamint a klinikai kutatások támogatásával foglalkozik.
A sikeres pályázók mentorprogramokon és tréningeken vehetnek részt, közel 8000 euró vissza nem térítendő támogatást kapnak üzletfejlesztésre, termékvalidálásra, üzleti terv írására, miközben bemutatják projektjüket a téma szakértőinek. A verseny döntője 2018 novemberében lesz Budapesten. Az első három helyezett 60 ezer eurót nyer prototípusának továbbfejlesztésére.
A hazai startupok jellemzően nem gondolkoznak nemzetközi szinten, noha a magyar piac kis mérete miatt kizárólag helyi eladásokkal nem lehet jelentős üzleti sikereket elérni. Akadályozza a sikeres piaci szereplést a nyelvi és értékesítési ismeretek hiánya; ez sajnos szintén jellemzője a startup-csapatoknak. A siker egyik első indikátora, ha egy hazai startup - függetlenül az esetleges nemzetközi terjeszkedéstől - nemzetközi csapatot épít.
A tapasztalatok szerint az e-health témájú fejlesztések előbb-utóbb bekerülnek az egészségügy gyakorlatába. Egy startup azonban ezt jellemzően nem tudja kivárni, pénzügyi forrásai hamarabb kimerülnek. Az EIT Health, a nemzetközi egészségipari vállalatokkal (mintegy 140 tagja közt megtalálhatóak a kontinens vezető egészségipari vállalatai, egyetemei és kutatóintézetei) együttműködve felkészíti a startupokat a terjesztésre a nagyvállalatok disztribúciós csatornáin. E nélkül akár évekbe is telhet, amíg egy nagyvállalat szóba áll egy startuppal. Az EIT Health azon is dolgozik, hogy az egészségügyi intézmények beszerzéseik során külön figyelmet fordítsanak az innovatív kisbeszállítókra.