Nem sok hiányzott hozzá, hogy néhány nappal ezelőtt leálljon a betegszállítás.
Az idei üzemanyagár-emelkedés, illetve a jövedékiadó-emelés költségnövekedést okozott, melynek azonban ellensúlyozására sem az idei, sem a 2012-es költségvetési tervezetben nincs forrás. Ráadásul a legújabb rendelkezések szerint az egyes cégek aktív szállítóautói havonta maximum 8000 hasznos kilométert futhatnak. Nem sok hiányzott hozzá, hogy néhány nappal ezelőtt leálljon a betegszállítás. Végül a szállítócégek vállalták a munkát, ám azt mondják, tartalékaik végére értek.
— Ha nekünk például négy aktív autónk van, ezek után 32 ezer kilométer finanszíroz a biztosító. Ezt az összeget azután már tetszés szerint osztjuk el a járművek között — mondta el Barta Barna, Jász-Nagykun-Szolnok megye egyik betegszállító cége, az abádszalóki Sine Morbo Bt. szakmai irányítója. - Az ország számos részén ez nem okoz gondot, mi azonban különleges helyzetben vagyunk, hiszen a mi megyénkből napi rendszerességgel kell Debrecenbe, Szegedre, Budapestre betegeket szállítani. Ugyanakkor a területi ellátási kötelezettség köt bennünket, senkinek sem mondhatjuk tehát, hogy nincs pénzünk elszállítani az adott kezelésre, kontrollra, így aztán hónap közepétől már folyamatos sakkozásra kényszerülünk, minden egyes kilométert alaposan meg kell terveznünk, sőt, a nem sürgős vizsgálatok esetén olykor a betegekkel egyeztetünk egy későbbi időpontot.
Előfordul azonban, hogy erre sincs lehetőség. November végén például kemoterápiás kezelésre szállítottunk egy pácienst, nyilvánvaló, hogy ezt nem lehetett halasztani. Ez az út azonban már teljes egészében a mi veszteségünk volt. Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a 100 kilométeren túli szállítások esetében a jelenleg megállapított 102 forintos kilométerdíjnak is csak a nyolcvan százalékát téríti a biztosító. - Épp a közelmúltban volt egy olyan esetünk, amikor Dombóvárról kellett hazaszállítani a megyébe egy beteget -idézte fel Barta Barna. - Az odautat természetesen nem fizette az OEP, visszafelé pedig a valós költségnek 80 százalékát állta. Könnyű kiszámolni, hogy kész ráfizetés egy ilyen út, de természetesen nem mondhatjuk, hogy nem vállaljuk – tette hozzá.
A szakemberek szerint a betegszállító vállalkozások hatékony gazdasági működéséhez fix szolgáltatási díj szükséges, hiszen az előre meg nem határozható bevétel nem teszi lehetővé az olyan alapvető feltételek biztosítását sem, mint a munkaerő finanszírozása és a gépkocsik fenntartása. A nem fix alapú szolgáltatási díj így végső soron a szervezetek gazdasági stabilitását sodorja veszélybe.