• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Megfékezhető az iskolai agresszió

Lapszemle 2019.03.28 Forrás: magyarnemzet.hu
Megfékezhető az iskolai agresszió

Nem ritka, hogy egy szakember egy egész tankerületet vagy egy szakképzési centrum összes iskoláját egymaga látja el.

Nem a hibákat javítják ki pirossal a dolgozatokban, hanem a jó megoldásokat pipálják ki — ilyen és ehhez hasonló apró trükkökkel dolgoznak szemléletváltáson az iskolák annak érdekében, hogy kevesebb legyen a szorongó diák, s így a tanulási zavar vagy az agresszív magatartás előfordulása is. Az iskolások közötti bántalmazás — angol kifejezéssel bullying — leküzdéséhez ma már országosan elérhető, gyakorlati segítséget jelent az Oktatási Hivatal által koordinált ENABLE program, amelyhez térítésmentes, akkreditált tanári továbbképzés is tartozik. A programot a magyarnemzet.hu ismertette.

Jármi Éva, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának adjunktusa, az iskolapszichológiai tanszék oktatója lapunk kérdésére elmondta: 2015-ben készült utoljára reprezentatív felmérés az iskolai bántalmazásról. 

Akkor a felső tagozatosokat vizsgálták, és az derült ki, hogy a tanulók között az enyhe fizikai bántalmazás (például lökdösés), ennek verbális formája (gúnyolódás, megalázó megjegyzések) és a kiközösítés fordul elő legtöbbször.

A szakember rámutatott arra is, hogy az iskolapszichológiai ellátás területileg óriási eltéréseket mutat. Míg Budapesten, Csongrádban és Hajdú-Biharban (többnyire a képzőhelyek környékén) nincsenek gondok, addig Nógrádban, vagy Fejérben egy-két kolléga működik csak iskolapszichológusként.

Nem ritka, hogy egy szakember egy egész tankerületet vagy egy szakképzési centrum összes iskoláját egymaga látja el. Egyéni terápiák helyett ezért hatékonyabb, ha csoportfoglalkozásokat tartanak a pszichológusok, illetve a tanárokat segítik új módszerek megismerésében, hogy a pedagógusok tovább tudják vinni az osztályokba a javasolt konfliktuskezelési módszereket – fogalmazott Jármi Éva.

A bullyingellenes programok adaptációjával foglalkozó szakember kiemelte: az ENABLE program (European Network Against Bullying in Learning and Leisure Environments: európai hálózat a bullying ellen oktatási és szabadidős környezetben) 2017/18 lezajlott kísérleti bevezetése után, amelyben 56 osztály vett részt, ma már országosan, térítésmentesen elérhető. Erről a teljes cikkben olvashatnak.