A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

• A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Megvédheti a mikrobiomot egy új antibiotikum-jelölt

Lapszemle 2024.06.03 Forrás: qubit.hu
Megvédheti a mikrobiomot egy új antibiotikum-jelölt

A lolamicin azért tűnik különösen ígéretesnek, mert az egérkísérletekben a kezelés nem változtatta meg jelentősen az állatok bélmikrobiomjának összetételét.

Új antibiotikum hatóanyagot fedeztek fel amerikai kutatók, amely képes volt egerekben a hagyományos gyógyszerekkel szemben rezisztens bakteriális tüdőgyulladás kezelésére, miközben megóvta az állatok bélmikrobiomját - írta a qubit.hu.

A Kristen Muñoz, az Illinois-i Egyetem (Urbana-Champaign) kémikusa és kollégái által kifejlesztett lolamicin hatóanyag specifikusan egyes patogén Gram-negatív baktériumokat céloz. Azáltal, hogy a szerdán a Nature folyóiratban ismertetett hatóanyag képes szelektálni a bélmikrobiom hasznos baktériumai és fertőzéseket okozó, káros törzsek között, az egyes antibiotikum terápiák nyomán kialakuló opportunista fertőzések ellen is védelmet nyújthat.

A legtöbb jóváhagyott antibiotikum Gram-pozitív baktériumok ellen hatékony, vagy egyszerre támadja meg a Gram-pozitív és Gram-negatív fajokat. Kifejezetten utóbbiakat célzó gyógyszerekből eddig viszonylag kevés van, és azok is elpusztítják az ártalmatlan fajokat és törzseket. A kutatók ezért az AstraZeneca gyógyszercéggel közösen egy olyan új hatóanyagot fejlesztettek ki, amely a csak a Gram-negatív fajokra jellemző lipoprotein transzport rendszert (Lol rendszer) gátolja.

A lolamicin azért tűnik különösen ígéretesnek, mert az egérkísérletekben a kezelés nem változtatta meg jelentősen az állatok bélmikrobiomjának összetételét, ellentétben az olyan hagyományos hatóanyagokkal, mint az amoxicillin, amelynek alkalmazása az egyetem közleménye szerint több jótékony mikroba csoport előfordulási gyakoriságát is csökkentette.

Mielőtt az új antibiotikum jelölt eljuthat a klinikai alkalmazásig, még több évnyi kutatásra van szükség, köztük részletes toxikológiai vizsgálatokra. Emellett további baktérium törzsek ellen kell majd tesztelni, és azt is meg kell vizsgálni, hogy mennyi idő alatt alakul ki ellene a gyógyszerrezisztencia. Továbbiak a teljes cikkben