A NETA mára kizárólag az állam számára igazán sikeres, miközben egészségügyi szempontból teljesen hatástalan.
Magyarországon az elmúlt 1 évben 38, de két év alatt összességében már 68 százalékos átlagos áremelkedést produkáltak a burgonyachipsek. A termékkör kálváriája azonban régen, még 2011-ben kezdődött a népegészségügyi termékadó (NETA, chipsadó) bevezetésével, ami után évek kellettek a talpra álláshoz. Mára viszont a Covid első időszakát kivéve újra töretlen a termékkategória forgalma. A Magyar Édességgyártók Szövetsége (Hunbisco) viszont arról beszélt a Pénzcentrumnak, szerintük abszolút téves többek között a chips egészségügyi szempontból káros megkülönböztetése, hovatovább tanulmányokra hivatkozva azt is gondolják, hogy a NETA mára kizárólag az állam számára igazán sikeres, miközben egészségügyi szempontból teljesen hatástalan.
Úgy látjuk, hogy a NETÁ-t egyedül a költségvetés fiskális szempontjai szerint lehet 'sikeresnek' nevezni. Hiszen a kezdetben 20 milliárdot hozó adóból jövőre már a 2011-es összeg több mit négyszeresét, 85 milliárd forintot remélnek - emelte ki Intődy Gábor, a Hunbisco főtitkára. aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a NETÁ-val kapcsolatos tanulmányok arra utalnak, hogy az adó egészségügyi szempontból teljesen hatástalan. Ráadásul minden komolyabb nemzetközi kutatás az elmúlt évtizedből a magyar lakosság katasztrofális és romló egészségügyi állapotát mutatja, amelynek okaiként elsősorban a mozgásszegény életmódot, a rossz étrendet és a rendszerszintű megelőző programok hiányát azonosítják – tette hozzá a főtitkár.
Intődy Gábor arról is beszélt a Pénzcentrumnak, hogy az édességgyártók véleménye szerint „egészségtelen", mint fogalmazott: „egészségtelen ételt nem lehetne forgalmazni”. Létezik azonban helytelen vagy egyoldalú táplálkozás, ami mozgásszegény életmóddal párosulva nem vezet jóra. „Úgy gondoljuk, kiegyensúlyozott táplálkozás és rendszeres mozgás mellett az édesség vagy snack termékek mértékkel fogyaszthatók” – tette hozzá. A szakértő lapunknak kifejtette azt is, a vásárlói igényekre tekintettel számos innovatív terméket is kifejlesztettek a gyártók az elmúlt években, például az olaj nélkül, forró levegőn sütött csipszeket, vagy a zöldség alapú rágcsálnivalókat, amelyek folyamatosan egyre nagyobb teret nyertek.
Ugyanakkor az infláció meglódulásával az innovatív és ezért általában drágább termékek eladásának bővülése lelassult, vagy stagnálni kezdett, egyébként nem csak a csipszek esetén, de a többi édesség termékkategóriában is.
További részletek a Pénzcentrum cikkében.