Ha túl sok a gyógyszerreklám, a politikusok levonják a következtetéseiket.
Az egészségbiztosítási pénztárnál egyelőre semmit sem tudnak a 2013-as gyógyszerkassza keretének növeléséről. Az OEP keddi nyílt napján viszont kiderült, a politikusok egyszerű jelenségekből egyszerű következtetéseket vonnak le. Ha például túl sok gyógyszerreklámot látnak a tévében, úgy gondolják, ha ennyire zöld a fű, ráküldhetik a fűnyírót. S mint az bebizonyosodott, nem is tétováznak - írja a Medical Online.
A költségvetési szerkezetben változik az E-Alap helyzete, egyfajta ernyővé kezd válni. E hatalmas – az oktatási és a szociális büdzsétől eltérően nem normatív – kassza az egészségpolitikáért felelős helyettes államtitkárának igen visszafogott megfogalmazása szerint időnként némi ingerenciát vált ki, amikor „a különböző ágazatok a jövőképüket tekintik". A nagypolitikának – fejtette ki Cserháti Péter – kevés ideje van, általában egyszerűen tájékozódik, s amikor azt látja a tévében, hogy a hirdetések 60 százaléka gyógyszerreklám, akkor nehéz azzal érvelni, hogy ez egy vergődő ágazat. „Ha látszik, hogy a fű zöld, könnyen rágurul a fűnyíró."
Ha állami oldalról nem jól menedzselt, hibás anyag kerül ki (például a statisztikákból nem derülnek ki a gyártói befizetések vagy az, hogy nálunk a járóbeteg kasszából finanszíroztak olyan daganatellenes szereket, amelyeket máshol a kórházi kassza tartalmaz), akkor nem véletlen, hogy a hazai gyógyszerbüdzsé extrém magasnak tűnik. Annyit azonban sikerült elérni, hogy idén elmarad a korábban beharangozott újabb, úgynevezett sávos gyártói befizetés. Amennyiben a betegek még tudatosabban vesznek részt a gyógyszerelésükben, további 12-15 milliárdos lakossági megtakarítás lett volna elérhető. Így is 110 forinttal, 612 forintra csökkent az átlagos, dobozonkénti térítési díj.
Ami a 2013-as kasszát illeti, a helyettes államtitkár erről csupán annyit mondott, hogy kimerülőben vannak a generikus program versenypolitikai eszközei. Szakmapolitikai irányba kell tovább menni, vagyis a hatékonyság és az eredményesség a kulcskérdés.