• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Mit ér az orvos szava? - interjú

Lapszemle Forrás: bama.hu

Új igazgatója van a PTE ÁOK Magatartástudományi intézetének, prof. dr. Füzesi Zsuzsanna.

Itt készítik fel az orvosokat a megfelelő orvos-beteg kapcsolat kialakítására és fenntartására, valamint a kollégákkal és egészségügyi személyzettel való hatékony együttműködésre és kommunikációra. A cél az, hogy a betegek még jobban megbízzanak orvosaikban, és közösen alakítsák ki a kezelési tervet, melynek eredményeként az orvosi ajánlások követése érthetőbb, könnyebben betartható. Prof. dr. Füzesi Zsuzsannával, aki 25 éven át a Fact Alkalmazott Társadalomtudományi Kutatások Intézetének is tudományos igazgatója volt, a bama.hu portálja beszélgetett.

– Gyakorlati példákon mutatják be a medikusoknak, hogy miként működhetnek majd még jobban orvosként. Vagyis léteznek tökéletes viselkedésminták?

– Inkább csak helyzeteket elemzünk, ajánlásokat adunk, melyeket mindig az emberhez, az esethez kell igazítani. A hallgatók elméleti tudásának a beteggel való kapcsolatban kell érvényre jutnia. Éppen ezért rendkívül színes a tananyagunk, talán érzékeltet belőle az is valamit, hogy három nyelven, magyarul, angolul és németül zajlik az oktatás, oktatóink közt pedig orvos, pszichológus, biológus, filozófus, szociológus, kommunikációs szakember, történész és fizikus is van.

– Akinek valamilyen baja van, annak az orvos az Isten. Mégis külön képezni kell az orvosokat a beteg bizalmának elnyerésére?

– A valóságban ez az „isteni" szerep egyáltalán nem érvényesül. Egy friss nemzetközi kimutatás szerint a betegek 90 százaléka nem tartja be teljesen a gyógyszer szedésére, a terápiás kezelésekre vonatkozó utasításokat. Tehát valamit nem hisznek el az orvosnak, vagy nem értik meg az állapotukra, gyógyulásukra vonatkozó információkat. Így az orvos kommunikációs készsége és empátiája komoly szerephez jut a gyógyító folyamatban.

– Lehet azt tanítani, hogy miként viselkedjen valaki a kollektívában?

– Nincs ideális minta, mindenkinek magának kell megalkotni a működési modelljét. Elméletben sok mindenre felhívhatjuk a figyelmet, de a leghatékonyabb az, amit a klinikus kollégáktól a gyakorlatban látnak a hallgatók, a betegágyak mellett.

– A tananyag megismerésén túl miben kérhetnek még segítséget az intézettől a diákok?

– Létezik egy egészségpszichológiai konzultációs szolgálatunk, mely három nyelven nyújt segítséget a mindennapi stresszes helyzetek megoldásához a hallgatóknak. Hasonlót egyébként csak a legszínvonalasabb nyugati és tengerentúli egyetemeken működtetnek.