A betegek hajlamosak a gyógyulásukkal kapcsolatos minden felelősséget az orvosra hárítani.
„Megértés vagy félreértés” címmel tartott Szekszárdon előadást az orvos és beteg közötti kommunikációs útvesztőkről Hambuchné dr. Kőhalmi Anikó, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa, az Egészségügyi Nyelvi és Kommunikációs Intézet igazgatóhelyettese és dr. Kránicz Rita adjunktus. Az érdekes és tanulságos kutatási adatokkal tűzdelt prezentációt hétköznapi jó tanácsokkal tarkították, írja a drinfo.aeek.hu.
A betegek hajlamosak a gyógyulásukkal kapcsolatos minden felelősséget az orvosra hárítani. A páciensek nagy része úgy gondolja, nem kap megfelelő mennyiségű információt ahhoz, hogy jó döntéseket hozzon egy-egy bonyolultabb egészségügyi helyzetben. Kutatási adatok azt is alátámasztják, hogy amennyiben az orvos és beteg közötti kommunikáció megfelelő, az orvos megfelelően kérdez, a beteg pedig összeszedetten, jól válaszol, akkor az esetek háromnegyed részében fel lehetne állítani a diagnózist. Ezt a kórmeghatározást a laborvizsgálatok, műszeres vizsgálatok a későbbiekben alá tudják támasztani.
Az elhangzottakat dr. Simon János, a Tolna Megyei Balassa János Kórház Sürgősségi Osztályának vezetője saját tapasztalataival árnyalta. Meglátása szerint a Sürgősségi Osztályra kerülő betegek igen nagy hányada sokkos, vagy módosult tudatállapotban van, így még a nagyon egyszerű kérdésekre sem tudnak válaszolni. A kevésbé rossz állapotban lévő betegek esetén is gyakori sajnos, hogy a rendszeresen szedett gyógyszereiket sem tudják felsorolni.Sokkoló adatokat osztottak meg az előadók a betegek gyógyszerszedési szokásaival és az életmódbeli tanácsok betartásával kapcsolatosan. A páciensek közel húsz százaléka nem váltja ki, tíz százalékuk pedig nem szedi be az előírt gyógyszereit. Azok közül pedig, akik kiváltják és be is szedik orvosságaikat, 60-70 százalékban nem az előírtaknak megfelelően szedik azokat.
Kőhalmi és Kránicz azt javasolja a betegeknek, hogy ne féljenek jegyzetelni. Az orvosi vizit előtt érdemes papírra vetni kérdéseiket, hogy a rendelőben biztosan minden fontos információt begyűjthessenek.