• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Nem szállhatnak fel a légi mentők októbertől

Lapszemle Forrás: nepszava.hu

A helikopterek használatának szabályozása Magyarországon hét légimentőbázist érint.

Október végétől nem szállhatnak fel az egyhajtóműves mentőhelikopterek egy újabb nemzetközi szabályozás értelmében. Az uniós érvek szerint már most sem szabadna lakott területek felett repülniük azoknak a helikoptereknek, amelyeknek csupán egyetlen hajtóművük van, mert a motor esetleges meghibásodása „könnyen katasztrófához vezethet". A helikopterek használatának szabályozása Magyarországon hét légimentőbázist érint, ezek Miskolcon, Debrecenben, Szentesen, Budaörsön, Balatonfüreden, Sármelléken és Pécsen találhatóak – írja nepszava.hu portálja.

Közülük a debreceni és a szentesi helikopterekkel lehetnek problémák, mert itt még két régebbi típusú, 1991-ben használatba vett, egyhajtóműves gépeket alkalmaznak.

Az október 28-án hatályba lépő szabályozás értelmében ezek a gépek nem szállhatnak majd fel, aminek következtében az ország egész délkeleti része légimentés nélkül maradhat. A többi bázison már újabb típusú, kéthajtóműves, úgynevezett Airbus Helicopters gépeket használnak.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma egészségügyért felelős államtitkársága a portál kérdésére válaszolva elmondta: mindenképpen gondoskodnak a két érintett gép pótlásáról, amint a kormányzat teremt forrást. Taba Emőke, az államtitkárság sajtóreferense hozzátette azt is, hamarosan közbeszerzési eljárás indul annak érdekében, hogy a légimentés folyamatosságát továbbra is mindenhol fenntartsák. 2013-ban a mentőhelikopterek 2434 alkalommal szálltak fel, így kiemelkedően fontos, hogy az érintett régiókban megszakadás nélkül biztosítsák az uniós szabályoknak is megfelelő használatukat – húzta alá Taba Emőke.

Közbeszerzésre már tavaly is készültek a légimentőknél, használt gépek vásárlására 393 millió forintot szántak volna – tudta meg a Népszabadság, amely úgy értesült, hogy a tavalyi közbeszerzés eredménytelenül zárult, a jelenleg esedékes eljárás kiírásával pedig már most késésben vannak, és szinte biztosra vehető, hogy a választásokig az nem is történik meg.

A dehir.hu információi szerint a debreceni Kenézy Gyula Kórház mentőhelikoptere négy megyében teljesít szolgálatot, az utóbbi két évben nyolcszáz beteg életét mentette meg. A cikkben az áll – amiről sem az Emmi, sem pedig az OMSZ nem adott tájékoztatást lapunk többszöri megkeresésére sem – kiderült, hogy az egyhajtóműves helikopterek ára hétszázmillió forint, a korszerűbb kéthajtóműves gépért pedig másfél milliárd forintot kell majd fizetni.

Vagyis a két újabb helikopter beszerzésére mintegy hárommilliárd forintot kellene szánni, ami majdnem a nyolcszorosa a tavaly vásárlásra szánt összegnek. Azt, hogy milyen sors vár a működőképes, de a forgalomból kivont járművekre, nem tudni – jegyzi meg a portál.