Lázár: Ha rajtam múlik, akkor 2030–35 körülre meg kellene céloznunk a füstmentes Magyarország elérését.
Tíz évvel ezelőtt a felnőttlakosság több mint egyharmada dohányzott, ma már inkább csak minden negyedik felnőtt, és ez a szám is csökkenő tendenciát mutat, mondta el az Északnak Lázár János, a nemdohányzók fokozottabb védelme érdekében szükséges átfogó kormányzati teendők és ezzel összefüggésben a dohánypiac szabályozására irányuló kormányzati feladatok előkészítéséért és összehangolásáért felelős miniszterelnöki biztos. Azt is megtudtuk: Magyarországon az új típusú dohánytermékekre is van jövedéki adó - idézte az interjút a boon.hu.
Dohányzik?
Nem.
Soha nem is dohányzott?
Amennyiben a dohányzáson azt érti, hogy kipróbáltam-e valaha füstölgő dohányterméket, akkor igen, kipróbáltam. Ha viszont a dohányzás hétköznapi értelemben vett jelentését nézzük, azaz, hogy valaki több-kevesebb rendszerességgel fogyaszt dohányterméket, akkor nem, soha nem dohányoztam, még fiatal koromban sem.
Azt nyilatkozta a közelmúltban, hogy úgy számol: 30 év múlva alig lesznek rabjai a hagyományos dohánytermékeknek. Ennyire optimista, vagy tudja, hogy mi lesz a cigaretta helyett?
A csökkenő fogyasztási adatok adnak okot némi optimizmusra, ugyanakkor az is kétségtelen, hogy a dohányipar rendkívül innovatív – nem csoda, hiszen a túlélése a tét. Időben rájöttek, hogy a hagyományos füstölgő dohánytermékek helyett az új típusú, hevítéses dohánytermékek elterjesztésével vagy éppen más nikotinpótló megoldásokkal, mint például az e-cigi vagy a nikotinpárna, meg kell próbálniuk a fogyasztóikat átszoktatni, esetleg új fogyasztókat szerezni. A kormányoknak pedig az a dolguk, hogy ezt a szándékot is korlátozzák. Nem véletlen, hogy Magyarországon – számos más uniós tagállammal ellentétben – az új típusú dohánytermékekre is van jövedéki adó. Sőt a gyerekek körében kapudrognak számító nikotinpárnát is a fogyasztási dohány jövedéki adójával terheljük, ezzel Magyarország azon három uniós állam egyike – Svédország és Észtország mellett –, amelyik adóval is próbál küzdeni az ellen, hogy e termékek a fiatalokat elcsábítsák. Hallom az érveket arról, hogy az új típusú termékek kevésbé károsak, ami ugyan jól hangzik, és talán nem is kizárt, de majd csak 10-15 év múlva derül ki valójában, hogy igaz-e. Addig sem hagyhatunk védtelenül senkit. Továbbiak a cikkben