Sokaknak több éve sem szerepelt a nyilvántartásban, mert nem jelentették a felsőfokú tanulmányok és a sorkatonai szolgálat idejét.
Már 70 ezer ember adategyeztetési eljárását kezdte meg az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság azért, hogy a néhány éven belül nyugdíjba vonulók tisztában legyenek azzal, a nyilvántartás szerint mennyi szolgálati idejük és milyen kereseti adatai vannak - írja az mno.hu.
Tavaly nyáron jelentette be az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság, hogy a nyugdíj-biztosítási igazgatási szervek augusztus 25-től hivatalból adategyeztetési eljárást indítanak az állampolgárokkal annak érdekében, hogy mindenki tisztában legyen azzal, a nyugdíj-biztosítási nyilvántartás szerint mennyi szolgálati ideje, s mennyi keresete volt. Az eljárást nem kell kérelmezni, a hivatal maga gyűjti össze az adatokat és értesíti az ügyfelet, hogy a foglalkoztatók adatszolgáltatásai alapján mi szerepel a nyilvántartásban.
Az új szolgáltatás célja, hogy ha az ügyfél szerint a nyilvántartás hibás vagy hiányos, még idejében, az öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt orvosolni tudják a hibát. Első körben az 1955 és 1959 között születettek eljárását folytatják le.
A főigazgatóság szerint nagyon fontos minden jogszerző munka összeszedése, több esetben előfordult ugyanis, hogy néhány nap alkalmi foglalkoztatás is „évet adott", és minden elismert teljes év után két százalékkal emelkedett a nyugdíj összege. Kiderült az is, hogy sok személy esetében nem szerepelnek a nyilvántartásban olyan, szolgálati időnek minősülő időtartamok, mint a felsőfokú tanulmányok vagy a sorkatonai idő, mert azokat nem a foglalkoztatóknak kellett jelenteniük, hiszen nem köthetők munkaviszonyhoz. Az adategyeztetési eljárásban ezt is rendezni lehet.
Az eljárásban először minden biztosított tájékoztató levelet kap az adategyeztetés megkezdéséről a lakóhelye szerinti megyei nyugdíj-biztosítási igazgatóságtól. Ez után a hivatal részletes kimutatást küld azokról a szolgálatiidő- és kereseti adatokról, amelyeket a munkáltatók bejelentése alapján a nyugdíjbiztosító nyilvántart.
A kimutatás átvétele után az érintettnek hatvan napja van arra, hogy jelezze az eltérést, és ha vannak bizonyító erejű dokumentumai, például foglalkoztatói igazolás, társadalombiztosítási kiskönyv, munkakönyv, azt megküldje a hatóságnak. Ha nincs ilyen dokumentum, a jelzés alapján a hivatal vizsgálja ki az ügyet: megkeresi a volt foglalkoztatót, illetve annak megszűnése esetén a jogutódot, iratmegőrzőt, vagy ellenőrzés útján beszerzi az ügyfél által beszámítani kért adatokat.