• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Sóhajtson, aztán köpjön a telefon mellé

Lapszemle 2018.11.19 Forrás: index.hu
Sóhajtson, aztán köpjön a telefon mellé

Hogy ebből mikor láthatunk bármit a magyar egészségügyben, azt még nehéz megmondani.

Mi köze a logisztikának a ráksejtkutatáshoz? Rábízhatjuk a fejfájásunkat egy mesterséges intelligenciára? Tényleg kezelhető a tüdőbaj, ha egy lelakatolt mobiltelefon mellé köpködünk? Az IBM Research svájci kutatóközpontjában betekinthettünk az orvostudomány jövőjébe, ami náluk már a jelen - írta riportjában az index.hu.

Száz éve – mondja dr. Andy Fischer, a MedGate ügyvezető igazgatója – még az orvos látogatta meg a beteget, és nem fordítva. A népesség növekedésével és az urbanizálódással ez a modell fenntarthatatlanná vált. A gyógyászat a beteglátogató doktorok kézműves manufaktúrájából nagyüzemivé vált. Végül kialakult a rendszer, ami elvárta, hogy a beteg menjen az orvoshoz.

Ezt a normát többé nem vagyunk hajlandók elfogadni – mondja Fischer. A MedGate saját fejlesztése az internetre vinné a differenciáldiagnózist: a doktorok a jövőben ismét házhoz mennek, csak nem személyesen, hanem videotelefonon.

De Fischer szerint ez még mindig szükségtelenül körülményes. A betegek 50 százalékát időpont-egyeztetés után tudják ellátni, és végül el kell látogatnunk egy Mini Clinics intézménybe. Ennél jóval fejlettebb a mesterséges intelligenciára épülő modell, amihez 18 év 7,4 millió videós konzultációjából gyűjtötték össze a szükséges adatokat. Az adatok alapján az AI meghatározza, hogy pontosan milyen kezelésre lenne szükség, figyelembe véve, hogy hol történt a betegfelvétel; mert mást jelent, és más kezelési módszert igényel a magas láz egy ugandai betegnél, mint annál, aki München külvárosában él. (A legnagyobb nehézséget – mondja Fischer – a kontextuális információk kezelése és feldolgozása jelenti, amiről szinte egyetlen szakkönyv sem ír, pedig az orvosi döntéshozatalban óriási szerepe van.)

A MedGate egyik célkitűzése, hogy az időpontfoglalások arányát 10 százalék körülire csökkentsék; ez valóban páratlan tehermentesítés lenne az egészségügynek.

De nem lesz ez embertelen? Mikor fogja egy mesterséges intelligencia letenni a hippokratészi esküt? Hogy gondoskodhatna egy gép egy emberről? Fisher szerint ezek jogos kérdések – ugyanakkor elgondolkodtató, hogy az életünk több területén elfogadjuk az adatalapú elemzést. Az online társkeresőkben is megbízunk, pedig a párkapcsolat legalább olyan intim dolog, mint az egészségünk, és az adatokra épülő diagnosztika valójában a betegek biztonságát javítja.

Hogy ebből mikor láthatunk bármit a magyar egészségügyben, azt még nehéz megmondani. A MedGate technológiáinak klinikai tesztjei már most is zajlanak, az orvosi eszközeik regisztrációjával párhuzamosan; ha a tesztelés sikeres lesz, már jövőre élesíthetik a rendszert. Továbbiak a teljes cikkben