Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) ezentúl arra fogja kötelezni a homeopátiás készítmények gyártóit, hogy csak tudományosan megalapozott állításokat közöljenek a gyógyszereik csomagolásán. Ha ezt szó szerint vennék, a jövő homeopátiás szereinek címkéi nagyjából úgy néznének ki, mint a világ egyik leghíresebb festménye, a Fehér alapon fehér négyzet – olvasható az
index.hu portálján.
A homeopátia ugyanis áltudomány. A lényege, hogy olyan növényi vagy állati kivonatokat alkalmaznak, amik hasonló tüneteket okoznak, mint amivel a betegség jár, csak azt felismerhetetlenre hígítják. A vöröshagyma például csípi a szemet és orrfolyást okoz. Logikus következtetés tehát, hogy a felismerhetetlenségig hígított vöröshagyma-oldat gyógyítja a megfázást.
Amikor a készítmények hatékonyságát tudományos módszerekkel vizsgálták, a kutatók csak annyit tudtak megállapítani, hogy a szerek nem tartalmazzák a felhígított anyagot – legalábbis nem kimutatható mennyiségben.
Több tanulmány, könyv és nyomozás vizsgálta a homeopátia működőképességét, de egyik sem járt sikerrel. A hatékonyság vizsgálatára annyi pénzt költöttek, teljesen eredménytelenül, hogy egyes kutatók azzal érveltek, hogy hagyjanak fel vele, és költsék valami bizonyíthatóan hasznosra az erre költhető pénzt.
A legrészletesebb vizsgálatot az ausztrál kormány végezte. A tanulmányukból kiderül, hogy a homeopátiás szerek hatástalanok, és aki ilyeneket fogyaszt, csak a pénzét vesztegeti. Meg az egészségét, ha a gyógyszerek nem hatásosak. Meg az életüket, ha súlyos betegséget próbál gyógyítani vele, teljesen eredménytelenül.
Az ausztrál kutatás a homeopátia hatékonyságát bizonyító tanulmányokat is ízekre szedte. Rámutattak, hogy ezek rosszul megtervezett, kevés résztvevővel végzett kutatások voltak, amik figyelmen kívül hagytak más, az eredményeket befolyásoló tényezőket, és nem végezték őket kellő elfogulatlansággal. Maguk a készítmények pedig semmivel sem jobbak a placebóknál, a hatóanyag nélküli gyógyszereknél.