Minden új helyzet stresszhelyzetet okoz, csak a gyerekeknek kevesebb a megoldási lehetőségük még életkoruknál fogva.
„Ha egy új környezettel találkozik a gyerek, ahol ráadásul még teljesíteni is kell, az fokozza a szorongást, izgalmat” – idézte Földi Rita klinikai szakpszichológust a hirado.hu.
Az iskolakezdéssel megváltozik az egész nap működése, ugyanis be kell tartani bizonyos kereteket: időben le kell feküdni és fel kell kelni, bepakolni, megreggelizni. Megváltozik az a ritmus, ami a gyerekek életét több mint két hónapon át jellemezte, amikor a ritmust a család és a gyerek maga alakította: tovább maradhattak fent, vagy addig aludhattak, ameddig jól esett – fogalmazott a szakértő.
Földi Rita azt tanácsolta, hogy érdemes felkészíteni a gyereket beszélgetni vele az iskoláról, arról, hogy mit lehet ott csinálni, hogyan lehet kapcsolodni másokhoz, hogy majd képes legyen másokkal kapcsolatba lépni egy új környezetben is.
Az átlagos iskolásoknál nem okoz különösebb problémát az iskolakezdés, de akiknél igen, azoknál már a problémát korábban, az óvodában észre lehet venni. A nehezen alkalmazkodó gyerekek különböző tüneteket produkálhatnak, ilyen lehet a hasfájás, fejfájás, vagy amikor nem hajlandók délután aludni – fejtette ki a szakértő. Ezek a gyerekek nem érzik biztonságos környezetnek az óvodát vagy iskolát, ezért mutatják ezeket az iskolai tüneteket, sőt ezek a tünetek meg is tanulhatóak, hisz rájönnek, hogy ilyenkor otthon lehet maradni az anyával.