Vélhetjük, hogy Szócska államtitkár a kutatási tapasztalatait kinevezése után nem azonnal felejtette el.
Az Egészségügyi Menedzserképző Központ 2003-óta foglalkozik az egészségügyben kibontakozó humánerőforrás-krízishelyzettel. A kutatók közt szerepel Szócska Miklós neve is, így nem mondható, hogy nem időben kezdte a Fidesz-kormány legfőbb egészségügyi felelőse a problémával való ismerkedést. Mi több, kutatásait a Rezidens Szövetséggel együttműködve végezte. Vélhetjük, hogy Szócska államtitkár a kutatási tapasztalatait kinevezése után nem azonnal felejtette el, csupán a fideszes megfelelési kényszer kezdett el nála is megbízhatóan működni - írja Szilvási István volt kórházigazgató a Népszavában megjelent publicisztikájában.
Egy egészségügyi szakmenedzsertől a kórházak pluszforrás nélküli államosítása legalábbis vakmerő törekvésnek számít. Gigászi munkával sikerült átvernie a megfélemlített, megzsarolt kórházakon és önkormányzatokon, hogy a közösségi egészségügyi ellátás nagyintézményeit átadják neki. Az önkormányzatok egészségügyi feladatainak kiüresítése érthetetlen, hiszen a problémákra való gyors helyszíni reagálás és a plusz helyi forrásbevonás lehetőségéről való lemondás, a közösségek erejének elutasítása merevvé, uniformizálttá, lélektelenné és rosszul működővé teszi majd a rendszert.
Az államosítás indokaként felhozott szakmai átszervezési és hatékonyabb gazdálkodási érvek hamisak, sokkal inkább a sanda, feltűnés nélküli zárolás, forráskivonás és a központosított korrupció elfedését szolgálják - írja.
Ugye nem kell bevennünk azt a cuclit, hogy a Fidesz az általuk már megnyomorított millióknak, a kifosztott nyuggereknek, az élethosszig törlesztőknek, a 48 ezer forintos közmunkabérrel megalázottaknak szuperkorszerű egészségügyi ellátást akarna teremteni? Szócska a nagy Fidesz-állam-álomért sutba vágja szakmaiságát, hiszen korszerű szabályozásokkal és az önkormányzatok erejét elfogadva, szervezve sikeresen fejleszthetné kórházainkat. Munkáját ekképp szakmai és társadalmi támogatottsággal végezhetné, amivel egyébként a kormányzati elismertsége is növekedne.
A Fidesz kiszolgálása helyett az államtitkár hatásos üzenete most a lemondása lenne, de felállításáig nem fogja felfogni azt, hogy milyen szerepet is szántak neki.
Szócska párthűsége jól lemérhető a rezidensekkel való partijából is. Kutatócsoportjával 2003-tól tanulmányozta az egészségügyi dolgozók migrációs késztetését. Kutatásai szerint a Gyurcsány- és Bajnai-kormányok idején az „itthon tartási bérek" minden szakmai rétegben dinamikusan emelkedtek, amivel persze jól lehetett presszionálni az akkor kormányzó erőket. A 2010-es közleményükben – a Fidesz-győzelem biztos tudatában – azonban már stagnált az orvosok elvárt bérigénye (tiszteletre méltó, hogy legalább nem csökkent…) Nem hiszik el a kedves olvasók, de 2010-ben Szócska a rezidensek és a friss szakorvosok reálisnak tartott havi bérigényét – ami mellett nem gondolkodnának külföldi munkavállaláson, és nem lenne szükségük fizetéskiegészítésre (másodállás, hálapénz) – nettó 320 ezer és nettó 438 ezer forintban adta meg.
Ha az „év végi meglepetés" helyett ezeket a béreket ajánlaná a rezidenseknek és a kezdő szakorvosoknak a Fidesz-kormány, akkor kezdhetnénk elhinni, hogy meg akarják menteni az egészségügyet. Figyeljünk!