Két hete elindult az új időpontfoglalási rendszer, de a szakrendelők túlnyomó többsége elérhetetlen, a módszer lassú és körülményes.
Altatásos műtétre készülök. Nem nagy ügy, de attól még az altatás miatt túl kell esni a szokásos vizsgálatokon: EKG, labor, tüdőröntgen - írja a nlc.hu cikkének szerzője. - Naná, hogy mindegyikre kell az előjegyzés. Kettőre pedig még beutaló is. Hívom a közeli kórházat. Semmi. A telefont meg sem hallják vagy messziről elkerülik, amikor csöng. Megpróbálom a kerületi szakrendelőt. „Mi a TAJ-számom?” – kérdezik. Mondom. „Hova mennék?” Mondom. „Voltam-e már náluk?” Még nem. Akkor bizony be kellene menni személyesen, mert még nem vagyok a rendszerben, ha bemegyek, akkor majd utána már tudok akár telefonon is időpontot foglalni. Ez most komoly? „Igen, komoly, a viszonthallásra.”
Pontosan tudjuk mindannyian, mennyire problémás vizsgálatra jelentkezni még akkor is, ha sürgősnek tűnik a baj. Ezen változtatnának azzal, hogy március 1-jétől új időpontfoglalási rendszert vezettek be, az indoklás szerint azért, hogy a betegek gyorsabban és egyszerűbben jussanak ellátáshoz. Az új szabályok értelmében a beutalóval igénybe vehető ellátások esetében a beteg helyett a háziorvos foglal időpontot, ha a páciens személyesen is megjelenik a rendelőben. A beutaló nélkül igénybe vehető ellátások esetén – ha az szakmailag indokolt – az orvos megteheti, hogy foglal időpontot, de nem köteles erre.
Na de a tapasztalataink alapján a helyzet egy cseppet sem változott, Gabi története ékes példa erre.
„Egészen friss eset. A háziorvos beutalóval elküld mammográfiára csomó miatt, de telefonon nem lehet időpontot kérni (olyanról, hogy online időpontkérés, ne is álmodozzunk, ugye), csak úgy adnak az SZTK-ban időpontot, ha személyesen odamegy az ember a hét egyetlen napján reggel 8-9 között, és megküzd az összes nyugdíjassal, hogy egy hónap múlvára esetleg beférjen. Vicc az egész.”
„Az időpontfoglaláshoz az alapellátónak, legtöbb esetben háziorvosnak el kell érnie azt a rendszert, amelyben végre tudja hajtani a műveletet. A fogadó oldalnak, tehát a szakrendelésnek pedig készen kell állnia arra, hogy online láthatóvá tegye a szabad időpontokat a beutaló orvosnak” – kezdi dr. Keczéry Attila háziorvos, a Magyar Orvosi Kamara titkára a kiindulópontnál. És gyorsan kiderül, hogy már eleve itt adódik a legtöbb megoldandó feladat.
Van egy pici hiba: az online kommunikáció elég nehézkesen működik. Vannak kórházak, amelyek a mintaprojektben részt vettek, náluk már működik a rendszer, de országosan a szakrendelők túlnyomó többsége nem áll készen arra, hogy biztosítsa az elérést. Először is ezt kellene megoldani – magyarázza.
Elvileg már csaknem két hete kérhetnénk a rendelésen, hogy foglaljanak nekünk időpontot, mondjuk belgyógyászatra vagy ultrahangra. Tulajdonképpen persze kérhetjük is, de a beszámolóink alapján is látható, hogy ez koránt sincs így. Szóval ne lepődjünk meg azon, ha az ilyesmit a háziorvosok nem szívesen teszik. Tegyük fel, hogy a háziorvos számára elérhető a rendszer, mely a foglaláshoz kell, tegyük fel azt is, hogy megvannak az ismeretei ahhoz, hogyan is kell kezelni a rendszert. Mégis az vár ránk, hogy egyfajta egészségügyi lottózásba kezdünk vele közösen: ha szerencsénk van, akkor az érintett belgyógyászatnak kialakították az online felületét. Ha nincs szerencsénk, akkor így jártunk. Külön kellemetlen, hogy maguk a háziorvosok sem tudják, hol, melyik intézmény melyik osztályán van egyáltalán értelme ilyesmivel próbálkozni, és melyek azok, ahol még esélyük sincs.
További részletek az nlc.hu-n.