"Ha valaki telefonál, a rendszer azonosítja az irányítószámot, és abban a megyei központban csörren meg a telefon, ahonnan a telefonáló hív bennünket".
Nem a betegnek kitalálni, hogy hová forduljon, nem ő keresi a betegutat, hanem a 1830-as telefonszámon minden segítséget megkap, így egy "egykapus" rendszerrel belép az ellátásba, ami mögött 102 ügyeleti telephely, 256 mentőállomás és 70 sürgősségi kórházi osztály van - mondta Csató Gábor az Origónak adott interjúban.
Az új ügyeleti rendszer működtetéséhez hány új munkatársra van szükség?
Nem mentősök és mentőautók dolgoznak majd az új ügyeleti rendszerben. Az Országos Mentőszolgálaton belül, de külön infrastruktúrában hozzuk létre az ügyeletet. Éppen az a célunk, hogy a mentést minél inkább tehermentesítsük, és valóban olyan esetekhez menjünk, ami valódi mentést igényel. Számos esetben látjuk, hogy ott, ahol nem megfelelő az ügyeleti ellátás, az emberek a mentőket hívják. Olyan feladatot is ellátunk, amely nem a mentők dolga. Addig azonban feleslegesen foglalt egy mentőegységünk – és meglehet, hogy ugyanabban az időben máshol valódi mentésre lenne szükség. Ha az ügyeleti ellátás jól működik, nem csak a mentőszolgálat terhei enyhülnek, hanem a sürgősségi osztályoké is, hiszen nem érkeznek oda olyan betegek, akik egyébként nem igényelnének sürgősségi ellátást. Az új ügyeleti rendszerbe minden kollégát várunk szeretettel, akik eddig is ott dolgoztak: legyen az az önkormányzat gépkocsivezetője, aki mellékállásban dolgozott, vagy az én bajtársaim, akik szintén vállaltak másodállásban ügyeleti munkát, de a kórházi dolgozókat, háziorvosokat is, akik korábban is dolgoztak az ügyeleteken.
TISZTA, ÁTLÁTHATÓ, KISZÁMÍTHATÓ JÖVŐKÉPET TUDUNK BIZTOSÍTANI OLYAN ÓRADÍJAKKAL ÉS FIZETÉSI FELTÉTELEKKEL, AMELYEK MA AZ EGÉSZSÉGÜGYI RENDSZEREN BELÜL VERSENYKÉPES DÍJAZÁSNAK SZÁMÍTANAK.
Mindenki tudja majd, hogy hány órában és hol dolgozik, mennyi fizetést kap a munkájáért, és tudja azt is, hogy a háttérben segíti őt szakmailag és emberileg is a mentőszolgálat. A koncepciónk szerint délután négy óra és este tíz óra között 174 járásban háziorvos kollégák ügyelnek majd asszisztensekkel. Este tíz óra után 102 telephelyen látjuk majd el egységesen az egész országot. Ehhez az első számítások szerint hat-nyolcezer főre van szükség. Ők kapcsolódnak majd a mentőszolgálat bajtársi közösségéhez.
Kik segítenek a betegnek, aki felhívja a 1830-as számot?
Azok a bajtársaim, akik vagy egyébként a mentésirányításban vesznek részt, vagy kifejezetten erre az ügyeleti posztra vannak beosztva, és ismerik a járás, a megye sajátosságait is. Ha valaki telefonál, a rendszer azonosítja az irányítószámot, és abban a megyei központban csörren meg a telefon, ahonnan a telefonáló hív bennünket. A kolléga kikérdezi a beteget, és ha mentőt kell hozzá küldeni, csak szól a mellette ülő munkatársának, aki azonnal riasztja az esetkocsit.
A teljes interjú itt olvasható