Egyes gyógyászati segédeszköz tb támogatásához több dokumentumot is csatolni kell, ha nincs meg mind, el is utasíthatják.
Vannak olyan gyógyászati segédeszközök, amelyek társadalombiztosítási támogatással csak az ellenőrző főorvos ellenjegyzésével rendelhetők. Az ellenjegyzés kapcsán 2022. április 1-jétől új szabályokat kell alkalmazni, amelyeket az alábbi cikkben foglalt össze az adozoa.hu.
A 14/2007. EüM-rendelet 10. számú melléklete tartalmazza azokat a gyógyászati segédeszközöket, amelyek felírásához szükséges az ellenőrző főorvos ellenjegyzése. Ilyen eszköz például a súlyos mozgásfogyatékosság esetén a gyermeknek, illetve a felnőttnek rendelt kerekesszék.
A kormány a 114/2022. kormányrendelettel módosította a gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatásba való befogadásának, valamint a támogatás megváltoztatásának szabályairól szóló 451/2017. kormányrendeletet.
Az ellenjegyzés menete
A gyógyászati segédeszközt rendelő orvos az ellenjegyzés érdekében a következőképpen jár el:
– elektronikus vény esetén a megfelelően kiállított vényt az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (EESZT) rögzíti,
– papíralapú rendelés esetén a megfelelően kiállított vényt megküldi a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnek (NEAK), továbbá
– megküldi a NEAK részére – elektronikus úton történő rendelés esetén a vény EESZT-beli azonosító feltüntetésével – a következőket:
az eszköz rendelését alátámasztó diagnózis kapcsán a beteg állapotát, kórtörténetét és addig alkalmazott kezelését is ismertető egészségügyi dokumentációt;
a beteg nyilatkozatát, amelyben nyilatkozik az orvosnak arról, hogy az eszköz a rendeltetésének megfelelő használatra alkalmas volt-e, és a terápiás vagy ellátási célt elérte-e. (Erre sorozatgyártású gyógyászati segédeszköznél második alkalommal történő rendelésekor, az adaptív és egyedi méretvétel alapján készült segédeszköznél minden ismételt rendelésekor kerül sor.);
a beteg arról szóló nyilatkozatát, hogy a rendelt eszköz funkciójára és működésére vonatkozó alapvető információkat ismeri, továbbá az eszközt a mindennapi életvitelhez rendszeresen használni kívánja, és abban nem akadályozza a környezete vagy egyéb, a rendeléskor általa ismert körülmény.
Ha nem csatolták a fenti dokumentumokat az ellenjegyzésre benyújtott vényhez, illetve azokat hiányosan csatolták, és ezáltal a rendelkezésre álló adatok alapján nem állapítható meg, hogy az ellenjegyzés feltételei fennállnak-e, akkor 15 napos határidővel a NEAK hiánypótlásra szólítja fel az eszközt rendelő orvost. Ha nem történik meg a megadott határidőn belül a hiánypótlás, akkor az ellenjegyzést el kell utasítani.