• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Vaklicit: a hazai cégek piacot veszítenek

Lapszemle Forrás: Origo

A Richter és az Egis bukta a nagyobbat, a Teva és a Sanofi kisebbet.

Teljesen átalakítja a magyar gyógyszerpiacot az, hogy az állam mostantól az olcsóbb, úgynevezett generikus szereket támogatja. Több nagy gyógyszercég emiatt súlyos veszteségeket kénytelen elkönyvelni, a patikusok pedig attól tartanak, hogy az átrendeződést a betegek fogják megszenvedni, mert nem biztos, hogy hozzá fognak jutni a felírt gyógyszerükhöz - írja az Origo.

Az, hogy több kis, generikus gyártó jól szerepelt a vakliciten, azt is jelenti, hogy számos nagy cég jelentős piacot veszített. Egy, a szakmából már visszavonult, neve elhallgatását kérő korábbi gyógyszeripari vezető az Origo kérdésére azt mondta, a négy nagy magyarországi gyártó közül a Richter és az Egis bukta a nagyobbat, a Teva és a Sanofi kisebbet.

Hozzátette viszont, a Richter és az Egis feltehetően azért nem mentek nagyon mélyre az árlicit során, mert arra számítanak, hogy a kisebb cégek nem fognak tudni eleget szállítani, és emiatt fél év múlva kieshetnek a rendszerből. A két nagy magyar számára veszélyes is lenne sokat engedni az itthoni árakból, mert azokat exportpiacaikon is figyelik, és számon kérik rajtuk az ügyfeleik.

- "Felelős cég nem mehet le olyan árszintre, amilyenre most sokan lementek. Félő, hogy a rövid távú stratégiát alkalmazó cégek miatt a betegek pár hét vagy hónap múlva már nem fogják találni a patikákban a gyógyszerüket" - mondta a lapnak Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon Nyrt. kommunikációs vezetője. Közölte, a Richternek a piacvesztés éves szinten hárommilliárd forintos kiesést jelent, és ehhez még jön 4,1 milliárd az orvoslátogatói díjak emelkedéséből. Emiatt a társaságnál egyelőre létszámstop van, csökkentik a belföldi marketingköltséget, és folyik a portfólió felülvizsgálata - vagyis lesz olyan termék, amelyet a Richter nem fog tudni a piacon tartani.

Újra kell gondolni a stratégiát
"A vaklicitrendszer bevezetése az Egis számára piacvesztést és kétmilliárd forint bevételcsökkenést okoz, ami rövid távon a kutatási, fejlesztési és beruházási lehetőségeink szűkülésével jár. Összességében pedig a változás a hazai piac összes szereplője számára kiszámíthatatlanságot és bizonytalanságot eredményez" - közölte Menthy Mariann, az Egis Nyrt. kommunikációs vezetője. "Az egyik, több mint félmilliárd forint forgalmú gyógyszerünk árát a felére kellett volna csökkentenünk ahhoz, hogy a beteg annyiért juthasson hozzá, mint korábban. Ezen az árszínvonalon magyarországi körülmények között megoldhatatlan a gyártás" - tette hozzá.

"Miközben árbevételünk háromnegyede exportból származik, nyereségünk 94 százalékát magyarországi fejlesztésekbe forgatjuk vissza. A hátrányos adókörnyezet ellenére is csak Magyarországon kutatunk, fejlesztünk és gyártunk, magyar bázisról látjuk el exportpiacainkat. Ez immár behozhatatlannak tűnő versenyhátrányt jelent a magyarországinál kedvezőbb környezetből licitáló versenytársakhoz képest. Hosszú távon tehát újra kell gondolnunk a tisztán hazai bázisra alapozott stratégiánkat, és erőforrásokat kell átcsoportosítanunk olyan piacokra, ahol adottak a fejlődés lehetőségei" - áll az Egis válaszában.