Post-COVID egészségügy a V4-országokban. 1. rész.
Merre tart a V4-országok egészségügye a post-COVID érában? – cikksorozat a kelet-közép-európai országok egészségügyi ellátórendszerének változásairól és kihívásairól.
A magyar egészségügy változásai nem térnek el gyökeresen attól a fejlődéstől, amelyet a visegrádi országokban tapasztalni, de itthon is fel kell készülni a koronavírus járvány utáni helyzetre: a nagyobb társadalmi figyelemre, az elhalasztott egészségügyi ellátások miatt várható többletterhelésre – derül ki abból a cikksorozatból, amelyet Ujhelyi Krisztina a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Menedzserképző Központjában végzett egészségügyi menedzser jegyez.
„A globális és magyar egészségügyi vállalatoknál eltöltött két évtizedes munka folyamatosan erősítette meg bennem azt a gondolatot, hogy ami velünk a magyar egészségügyben történik, az egyedi, de nem feltétlenül példa nélküli” – avat be a részletekbe Ujhelyi Krisztina. – „A cseh, szlovák és lengyel egészségügyben megvalósult változások sok hasonlóságot mutatnak a saját egészségügyünk történetével. Cégem innovatív nemzetközi vállalatként mind a négy országban jelen van, területének meghatározó szereplője. Cikksorozatomban azt mutatom be, merre tart a modern egészségügyi szervezés régiónkban, és azt is, hogy a magyar egészségügy az elmúlt évek számos fejlesztési projektjére lehet büszke.”
A legfrissebb elérhető OECD Health For All és Eurostat gyűjteményen és egyéb egészségügyi adatokon alapuló cikksorozat foglalkozik az adott ország politikai és makrogazdasági környezetével, az egészségügyi ellátórendszer struktúrájával és teljesítményével, a megvalósított beruházásokkal és a működtetés költségeivel, valamint a hatékonyság és a hozzáférhetőség fogalmaival.
Azt még nem tudjuk pontosan megítélni, hogy a globális pandémia milyen következményeket hoz a V4-országok egészségügyi ellátórendszerének fejlődésében, azt viszont megvizsgáljuk, hogyan állította a társadalmi kérdések egyik fókuszába az egészségügyi ellátás szervezettségét és minőségét a koronavírus világjárvány. Az egészségügyi technológiai szállítók szemszögéből egy tanulság azonban egészen biztos: az informatikai folyamatokkal és a legmodernebb technológiával támogatott egészségügyi ellátás, az egészségügyi adatok gyűjtésének és elemzésének igénye, valamint a telemedicina térhódítása már nem állítható meg, elsöpri az ezredforduló előtt kialakult egészségügyi szolgáltatási folyamatokat – és modern megoldások válnak általánossá. A pandémia rávilágított az egészségipar jelentőségére, az egészség fontosságára, arra, hogy az egészség érték, és az egészségügyi ellátás közzépontjában az ember áll.
A cikksorozat 2021. június 1-től minden reggel megjelenik a Weborvos portálon.
A cikksorozat második része itt érhető el.