• nátha
    • A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

      A tüdőgyógyász szerint a náthának is lehetnek szövődményei

    • Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

      Immunerősítést már nyár végén érdemes elkezdeni

    • Itt az ősz, már támadnak a vírusok

      Itt az ősz, már támadnak a vírusok

  • melanóma
    • Melanoma: Fedezze fel időben az árulkodó jeleket!

      Melanoma: Fedezze fel időben az árulkodó jeleket!

    • Melanoma: Nem csak nyáron kell figyelni

      Melanoma: Nem csak nyáron kell figyelni

    • Öt fontos tudnivaló a most aktuális anyajegyszűrésről

      Öt fontos tudnivaló a most aktuális anyajegyszűrésről

  • egynapos sebészet
    • Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

      Profilbővítést tervez a sikeres egynapos sebészet

    • Megtriplázható az egynapos műtétek száma hazánkban

      Megtriplázható az egynapos műtétek száma hazánkban

    • Jó ütemben halad az egynapos sebészetek fejlesztése

      Jó ütemben halad az egynapos sebészetek fejlesztése

Biztos jó ötlet a reggeli futás? A szakértő válaszol

Egészségmagazin 2019.04.13 Forrás: Weborvos
Biztos jó ötlet a reggeli futás? A szakértő válaszol

Ha a felkelést követően nagyobb terhelésnek tesszük ki a porckorongot, már a sport időtartama alatt folyadékvesztést szenved.

Napjainkban egyre elterjedtebb az egyszerűen kivitelezhető és olcsó sportolási lehetőségként felmerülő mozgásforma, a futás. A dinamikus napi ritmusunkba a reggeli sportaktivitás a legkönnyebben beilleszthető, azonban egyben a lehető legrosszabb is a gerincünkre – vélekedik a szakértő.

A csigolyaközti porckorong a csigolyatestek között teremt folytonos, rugalmas összeköttetést, felül és alul üvegporc választja el azoktól. Belső magja kocsonyás állagú, a magot kívülről a rostporcos anulus fibrosus borítja. Az anulust jellemzi, hogy képes vizet megkötni és ezáltal megduzzadni. A porckorongot az összenyomás, hajlítás és csavarás összetett kombinációja terheli

Az egészséges porckorong a rá nehezedő nyomást egyenletesen osztja el a csigolyatestek felszínén.

A kor előrehaladtával a mag víztartalma csökken, amely következtében a porckorong rugalmassága is csökken, és a nyomás egyenlőtlenül tevődik át csigolyatestre. A porckorongok a gerinc hosszának negyedét teszik ki. A napközbeni terhelés hatására dehidrálódnak és éjszaka az erőhatás megszűntével rehidratálódnak. Napi nettó 10-20%-os folyadékveszteséget figyelhetünk meg a porckorogban, és a napi terhelés alatt beálló folyadék veszteséget éjszaka a pihenés folyamán visszanyerjük (ezért mérjük magunkat magasabbnak reggel, mint este), mely egy “pumpaeffektushoz” hasonlítható.

Miért nem megfelelő a reggeli futás? 

„A csigolyatesteket összekötő porckorong feladata, hogy a napi tevékenység során védje azokat, a lehető legnagyobb mértékben csökkentse az azokra ható erőket. Ez ideális esetben onnantól, hogy felkelünk, a lefekvésig folyamatosan és viszonylag egyenletes mértékben valósul meg” – mondta Volter Imola, a Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő gyógytornásza. – „Ha már reggel, a felkelést követően kitesszük a porckorongot egy nagyobb terhelésnek (mint amilyen a reggeli kocogás is), abban az esetben már a sport időtartama alatt bekövetkezik a porckorong folyadékvesztése, ezáltal veszít a rugalmasságából és ellenálló képességéből. Megfigyelhető, hogy hirtelen csökken a testmagasság is.

Ezt a folyamatot a legjobb futócipő és a legjobb, leginkább erőelnyelő talaj sem tartja vissza, esetleg minimálisan enyhíti.”

Ha ez a szerkezeti változás már a nap elején megtörténik, és a terheléses sportot nem követi egy-két óra fekvő helyzet, pihenés,melyben a porckorongok esélyt kapnak regenerálódni és folyadékkal ismét feltöltődni, abban az esetben a nap fennmaradó részében a porckorong már nem képes ellátni a funkcióját, nem tudja a rá ható erőket elnyelni. Emiatt képtelen lesz megvédeni a gerincet az őt ért behatásoktól, mindez pedig maga után vonja a teljes gerinc károsodását.

Ezek szerint ne sportoljak reggel?

"Természetesen ettől függetlenül nagyon hasznos a reggeli testedzés, azonban a reggel sportolóknak érdemes egy, a gerincet kevésbé terhelő mozgásformát választaniuk. Ilyenek a funkcionális sportok, mint például a felfüggesztéses trx, a pilates, gerincjóga. Ezek a sportok nemcsak, hogy kíméletesek a gerincnek, hanem hozzájárulnak ahhoz, hogy megfelelő törzsizomzatot alakítsunk ki, ami pedig segít megőrizni a gerincünk egészségét. A reggeli pilates edzést követően például kimutatható, hogy a törzsizmok oly mértékű stabilitáshoz jutnak, hogy képesek több órán át tartani a gerincet. Kimondottan hasznos abban az esetben, ha valaki a nap további részét a számítógép előtt ülve tölti” – fogalmazott a gyógytornász.

Legolvasottabb cikkeink