A harmadik részben bemutatjuk az ewiCare rendelő személyzetének, illetve tartós katétert használó betegeinek tapasztalatait.
A tartós mellüregi, illetve hasüregi katéter beültetése és használata a palliatív orvoslás új irányvonalát jelenti Magyarországon kóros mennyiségű folyadék eltávolítására, a folyadékfelszaporodás okozta, sokszor kínzó tünetek enyhítésére. Az ewiCare rendelő e közel harmincéves, nemzetközi szinten széles körben használt eljárás meghonosítását kezdte el néhány éve hazánkban. Háromrészes cikksorozat keretén belül mutatjuk be ezeket az előnyöket: a sorozat első részében a mellüregi, második részében a hasüregi katéter életminőséget javító szerepére világítunk rá, a harmadik részben pedig bemutatjuk a rendelő személyzetének, illetve tartós katétert használó betegeinek tapasztalatait.
Az előző két részben az alapbetegségek, kezelési alternatívák, lehetséges szövődmények felől közelítettük meg a tartós katéter előnyeit, azonban ugyanennyire fontos azt is szem előtt tartani, hogy a folyadékgyülem súlyos betegség előrehaladott állapotában alakul ki, amikor a betegnek speciális nehézségei adódhatnak. Ezek miatt személyre szabottabb és akár változó körülményekre lehet szüksége – azaz olyan keretekre, melyek közé sem egy invazívabb műtét, sem pedig a rendszeres kórházi csapolások kevésbé rugalmas feltételei nem illeszthetőek. Mindehhez pedig hozzáadódik az a sokszor megterhelt lelkiállapot, mely a súlyos betegség tudatából és a kimerítő kórházi kezelések tapasztalataiból adódik.
Az ewiCare rendelő személyzete számára ezért – a szakszerű szolgáltatás mellett – kiemelt szempont a nyugodt légkör, a kiszámíthatóság, illetve a megfelelő ellátás lehető legrövidebb időn belüli biztosítása. A rendelő honlapján található információk részletes, ugyanakkor könnyen áttekinthető tájékoztatást nyújtanak a folyadékgyülemről, tartós katéterről, a kezelés menetéről és az utógondozásról. Kapcsolatfelvételre a honlap felülete is nyújt lehetőségeket – az üzenetekre, kitöltött kérdőívekre, letölthető tájékoztató vagy visszahívás kérésére a személyzet minden esetben telefonos megkeresés keretén belül egyezteti a továbbiakat az érdeklődővel. Ilyenkor részletes tájékoztatás történik a szükséges laboreredményekről, az egyes szolgáltatások díjazásáról, a katéterbeültetés – és általában a rendelőben töltendő idő – menetéről. Ezt kiegészítve, az egyeztetés után elküldött letölthető információs anyagok is megadják a szükséges tudnivalókat a döntéshez, a további lépések eltervezéséhez.
A betegek közül néhányan kiemelték, hogy meghatározó volt számukra az egészségügyi környezetben kapott információ a rendelőről, az otthoni folyadéklebocsátás lehetőségéről:
„Onkológus kezelőorvosomtól hallottam a katéterről, amely megkönnyíthetné az életem.”
„Az orvosom javasolta, mert óvni akart a csapolások során esetlegesen fellépő fertőzésveszélytől.”
A cikket erre a linkre kattintva olvashatja tovább.