A Kormány az egészségügyi intézmények által felhalmozott lejárt adósságállomány csupán alig több mint felét kívánja kifizetni.
Az Orvostechnikai Szövetség (OSZ) megdöbbenéssel értesült arról és a magyarországi betegellátás valamint az állammal szerződő gazdasági szereplők jövőbeli kilátásai szempontjából rendkívül veszélyes üzenetnek tartja, hogy a Kormány az egészségügyi intézmények által felhalmozott lejárt adósságállomány csupán alig több mint felét kívánja kifizetni. Az OSZ különösen problémásnak tartja, hogy a kifizetés időbeli elhúzása érdekében egy életszerűtlen indokot hozott fel a Kormány.
A kórházak mára több mint 70 milliárd forintra duzzadt lejárt tartozásállománya mögött hosszú idővel ezelőtt leszállított termékek és teljesített szolgáltatások állnak. Azért is furcsának találjuk, hogy a kormány ellenőrizni kívánja a lejárt fizetési határidejű számlák jogosságát, mert a termékek és a szolgáltatások nagy része közbeszerzési eljárás végén született szerződés alapján került leszállításra, illetve elvégzésre. Az ezekről szóló számlák elleni kifogás-emelésre az intézményeknek megvolt a jogszabályi lehetőségük. Különösen érthetetlen a Kormány szándéka, ha figyelembe vesszük, hogy a fizetési határidő óta eltelt idő mára átlagosan több mint 300 nap, és az éven túli számlák volumene bőven meghaladja a 10 milliárd forintot. Az sem világos, hogy a Kormány hogyan kíván erőforrásokat biztosítani a több száz beszállítóval több tízezer számláról folytatandó egyeztetésekhez.
A 2011. évi adósságrendezés 2012. évi végrehajtása során a beszállítók szervezetei és a Kormány részletesen egyeztették az adósságrendezés során felmerülő kérdéseket, és megvitatták a kifizetést késleltető „technikák” hátrányait. Akkor a Kormány deklarálta, hogy „a lejárt tartozások teljes tőkeösszegét elismeri”. Fontosnak tartjuk felhívni a figyelmet arra, hogy a jogos tartozások el nem ismerése valamint a tartozások ki nem egyenlítése felveti az adós fizetésképtelenségének lehetőségét.
Az adósságot finanszírozó cégek jogszabály által biztosított joga, hogy a követeléseik után késedelmi kamatot és behajtási költségátalányt számítsanak fel. Ezek a tételek nyilvánvalóan növelik az adósság volumenét és drágítják annak finanszírozását. A cégek végső esetben jogi úton is behajthatják követeléseiket. Ha a beszállítók kellően nagy számban alkalmaznák ezt a megoldást, az a szükséges költségvetési források azonnali biztosítása nélkül gyakorlatilag ellehetetlenítené a magyarországi betegellátást.
Az OSZ arra is felhívja a figyelmet, hogy a Kormány mostani intézkedése rombolja a közbizalmat. Elsősorban annak révén, hogy az állammal, illetve az állami fenntartású intézményekkel szerződésben álló személyek és gazdasági szereplők a jövőben nem lehetnek biztosan abban, hogy hozzájutnak a szerződésben szereplő, őket megillető összegekhez. Mindezeket figyelembe véve az OSZ határozottan arra kéri a Kormányt, hogy biztosítsa a teljes kórházi adósságrendezés költségvetési forrásait, és mihamarabb intézkedjék a beszállítók nyilvánvalóan jogos és rég lejárt követeléseinek rendezéséről.