• nátha
    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

    • Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

      Tízből csak három magyar fújja ki helyesen az orrát

  • melanóma
    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

    • Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

      Orvosi bravúr került a Guinness Rekordok Könyvébe

  • egynapos sebészet
    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

    • Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

      Egynapos sebészet: új szakmai kollégiumi tagozata van a területnek

Mérleget vontak és sok a panasz

Egészségpolitika Forrás: Weborvos Szerző:

Nem kellene azt kommunikálni az egészségügyről, hogy „minden rendben van".

Az egészségügyben az utóbbi 3,5 évben történt változásokkal kapcsolatban több pozitívumot és talán még több negatívumot soroltak fel az ágazat vezető szereplői a Napi.hu „Mérlegen az egészségügy átalakítása" című csütörtöki konferenciáján.

 

A kórházak államosításával kapcsolatban Török Krisztina, a kórházak többségét fenntartó GYEMSZI főigazgatója kiemelte azt a hatalmas munkát, amelyet az utóbbi években el kellett végezniük. Az eredmények között felsorolta többek között, hogy definiálták a progresszivitási szinteket, lezajlott a kórházi integráció, megtörtént a funkcióváltás és profiltisztítás. Átláthatóbbakká váltak a betegutak, sokat tettek az egészségügyi szakmai irányelvek fejlesztéséért, az ellátás minőségének, a betegbiztonságnak a javításáért. Hozzátette: fontos jövőbeni feladat a kórházi finanszírozás átalakítása: jövő évtől már feladatarányossá teszik a tvk rendszert, emellett a HBCS-ket is átkódolják.

Török Krisztina hangsúlyozta, a kórházi államosítás eredménye az is, hogy a központi közbeszerzésekkel mind a gyógyszer-, mind az energiaárakban nagy megtakarításokat tudtak elérni.

A főigazgató megemlítette az uniós beruházásokat is: jelenleg is 285 fejlesztési projekt zajlik összesen 318 milliárd forint értékben.

Gyorsuló eladósodás, lassuló döntéshozatal
A főigazgatói beszámoló után az ágazat többi résztvevője is elmondta véleményét a kórházi államosításról egy kerekasztalnál. Velkey György, a Magyar Kórházszövetség elnöke felhívta a figyelmet arra, hogy a központosítás nem szerepelt a Semmelweis Tervben. Hangsúlyozta azt is, hogy egyelőre nem tudni, az államosítás hatékonyabbá teszi-e a kórházak működését, de elismerte, hogy a kijelölt úton most már végig kell menni. Nem értett viszont egyet azzal, hogy a döntéshozók az intézmények vezetőit teszik felelőssé a nem hatékony gazdálkodásért. Szerinte ugyanis a legnagyobb probléma a forráshiány.

Valami elindult, és ezen az úton végig kell menni – értett egyet a kórházszövetség elnökével Sándor Marianna, a Gyógyszer-nagykereskedők Szövetsége Kórházi Tagozatának elnöke. Elismerte ugyanakkor, hogy a gyógyszernagykereskedők nehezen élik meg azt a helyzetet, hogy egyre rövidebb, mondhatni fele annyi idő alatt termelődik újra az az összeg, amellyel a kórházak tartoznak a három nagynagykereskedőnek. Jelenleg egyébként ez 16 milliárd forint, amelyből 6-7 milliárd lejárt adósság.

Az államosítás negatívumaként felvetődött a kerekasztal-beszélgetésen, hogy a központosított döntéshozatal lelassítja a kórházak működését, sokszor egy intézmény felvetésére csak hónapokkal később jön válasz a GYEMSZI-től. Mindez pedig megnehezíti a betegellátásban is gyakran adódó gyors reagálás lehetőségét. Az intézet vezetője erre úgy reagált: kétségtelen, hogy például a beszerzéseknél kisebb a kórházak önállósága, de tudomásul kell venni, hogy ha egy hatékony rendszert akarnak, előbb rendet kell tenni. Török Krisztina szerint 2020-ra elképzelhető, hogy mindez megvalósul, és addigra akár nagyobb önállóságot kaphatnak a kórházak, számos feladatot vissza is lehet nekik adni.

A konszolidáció nem érte el a beharangozott célt
Az egészségügy átalakításával kapcsolatban a legélesebb kritikát Rásky László, az Orvostechnikai Szövetség főtitkára fogalmazta meg. Mivel a politika az egészségügyi célokat, eredményeket a többi területhez képest nehezebben tudja kommunikálni, ezért nem is foglalkozik súlyának megfelelően ezzel az ágazattal. Ráadásul bizalmi válság van a döntéshozók és az egészségügy beszállítói között, akiket a politika előítélettel kezel: „gyanús profitorientált kapitalistáknak, élősködőknek" állítja be őket. Nem veszi figyelembe azt a tudást, tapasztalatot, hozzáadott értéket, amit ezek a cégek képviselnek.

Rásky László a kórházi adósság-konszolidációval kapcsolatban megjegyezte, hogy szerinte rossz a szétosztás mechanizmusa. Nem a fekvőbeteg-intézmények, hanem a beszállítók szempontjából kellene felosztani a pénzt.

Rásky László arra is felhívta a figyelmet, nincs jól, hogy azokat „jutalmazzák" az adósság-konszolidációval, akik nem fizetnek. Kaló Zoltán, az ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpontjának vezetője is úgy vélte: ahelyett, hogy a jól gazdálkodókat jutalmaznák, azok kapnak nagyobb forrást, akik rosszul csinálják. Ezért sem kellene azt kommunikálni az egészségügyről, hogy „minden rendben van" – tette hozzá.

A téma kapcsán Sinkó Eszter, az Egészségügyi Szakmai Kollégium Menedzsment és Egészség-gazdaságtan Tagozatának vezetője megjegyezte: szerinte a legrosszabb a betegeknek, hiszen ők a legkiszolgáltatottabbak.

A kerekasztal-beszélgetés szereplői végül mérleget vontak. Az egészségügy átalakításának pozitívumai közé került többek között az ágazatban végrehajtott két lépcsős béremelés, az ápolási napok számának csökkenése, az egynapos ellátások növekedése, a központi közbeszerzéseknek köszönhető megtakarítások, az átláthatóbb rendszer. Negatívumként említették a résztvevők a forráshiányt, az ágazat szereplői közötti bizalmatlanságot, a gazdaságpolitikai és társadalmi megbecsülés hiányát.

Legolvasottabb cikkeink