Az Egészségügyi Államtitkárság által, a praxisalap létrehozásával kapcsolatban megtartott egyeztetésen a FAKOOSZ-t dr. Selmeczi Kamill elnök és Széphalmi Miklós főkönyvelő képviselte 2011. szeptember 12-én. Az egyeztetésen gyakorlatilag az alapellátásban számottevő szinte valamennyi szervezet részt vett - számolt be a szervezet honlapján, közeményben.
Mint írják, az egyeztetés rapid összehívása, illetve írásos előterjesztés hiányában a FAKOOSZ részéről a korábbi időszakban kialakult álláspontot képviselve az alábbiakat tartottuk fontosnak észrevételezni:
1. A praxisalap csak akkor tudja a tervezett funkcióját betölteni – méltó nyugdíjba vonulás, illetve az utánpótlás biztosítása – ha
a.) a praxisjog jogi helyzete egyértelműen rendezésre kerül. A FAKOOSZ a praxis ellátási területéhez kötve javasolja szabályozni a praxisjogot, mint vagyoni értékű jogot, egyfajta koncesszióként. Ezzel érhető el az, hogy társas vállalkozások esetében is lehetővé váljon a praxisjog beszerzési költségeinek elszámolása a bevételek terhére, ne a nettó jövedelemből kelljen kifizetni azt a praxist megszerző háziorvosnak. (Ezen véleményünket a jelenlévő szervezetek döntő többsége is osztotta.)
b.) Mindaddig, amíg az OEP finanszírozás nem biztosítja a praxisjog megszerzése költségeinek kitermelését, addig nem nagyon lehet számítani a praxisalap érdemi működésére. A jelenlegi OEP-szerződésekből eredő bevételek ugyanis gyakorlatilag még 0 %-os teljes hiteldíj-mutató mellett is csak a praxisjog törlesztését éppen hogy meghaladó legális nettó jövedelem kitermelését teszik lehetővé.
2. Fontosnak tartottuk megemlíteni annak kapcsán, hogy valamennyi praxist a jövőben a tervek szerint hozzájárulási kötelezettség – évi néhány tízezer forint nagyságrendben - terhelné a praxisalap bevételeihez, hogy ennek a feltételeit is meg kell teremteni:
a.) vagy az OEP-finanszírozásra eső iparűzési adó eltörlésével,
b.) vagy a befizetésnek a fizetendő iparűzési adó terhére történő elszámolhatóságával (azaz a praxisalapba történő befizetés csökkenti a fizetendő iparűzési adót.)
c.) az OEP-fínanszirozásnak legalább a praxisalapba történő befizetési kötelezettséggel történő emelését.
3. A FAKOOSZ támogatta azon elképzelést, hogy egységesítésre kerüljenek az önkormányzatokkal kötendő szerződések, ne helyi szubjektív tényezők befolyásolják egyes praxisok működését.
4. Fontos szempontnak tartottuk azt is, hogy a praxisok területi kijelölése objektív, szakmai alapon történjen, mind kevésbé befolyásolhassák szubjektív, partikuláris önkormányzati érdekek. Ez a praxisjog értékállóságának alapvető feltétele.
5. Felvetettük annak megfontolását, hogy az elégtelen finanszírozás okán a praxisok vétele legyen illetékmentes, eladása pedig – a nyerészkedést korlátozó feltételek beépítése mellett- adómentes. Ezen javaslatunk a költségvetés számára érdemi bevételkiesést nem jelentene, ugyanis jelenleg gyakorlatilag a praxisjog „piaca" nem működik.
6. Üdvözültük azon elképzelést is, hogy a praxisalapot egy független, társadalmi kontroll – az alapellátásban érdekeltek által delegált tagokból álló - alatt álló szervezet (pl. nonprofit gazdasági társaság) kezelje.
A konstruktív légkörű, feloldhatatlan véleménykülönbségektől mentes egyeztetés végén a levezető dr. Beneda Attila kabinetfőnök úr azzal a kéréssel fordult a résztvevőkhöz, hogy írásos véleményüket a kormányelőterjesztés véglegesítéséhez 2011. szeptember 19-én, hétfőn 10,00 óráig jutassák el az Államtitkárságra. Ezért azzal a kéréssel fordulunk tagjainkhoz, olvasóinkhoz, hogy
véleményüket 2011. szeptember 16. pénteken 14,00 óráig jutassák el a fakoosz@gmail.com e-mail címre, hogy a hétfői határidőre mind alaposabb, szakszerűbb véleményt juttathassunk el a jogszabály előkészítőknek.