• nátha
    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

    • Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

      Tudományos bizonyítékok támasztják alá a húsleves gyógyerejét

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Történelmi lépés a Kontakt Tolmácsszolgáltatás

Egészségpolitika Forrás: MTI - Weborvos

A tableten keresztül akár jelnyelven, akár hangzó nyelven vagy írásban is tudnak kommunikálni.

A kormány elkötelezett a fogyatékossággal élő emberek önálló életvitelét, autonómiáját segítő szolgáltatások támogatásában – mondta az Emberi Erőforrások Minisztériuma szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára egy szerdai budapesti szakmai konferencián. A rendezvényen ismertették a 70 ezer magyar siket és nagyothalló számára egy éve elindított videó alapú távjeltolmács-szolgáltatás tesztidőszakának eredményeit. Czibere Károly arról beszélt, minden olyan fejlesztést üdvözölnek, ami ahhoz járulhat hozzá, hogy a látás-, vagy hallássérültek, a mozgáskorlátozottak könnyebben hozzá tudjanak férni a közszolgáltatásokhoz.

Az államtitkár történelmi lépésnek nevezte a siket és nagyothalló emberek számára könnyű kommunikációt biztosító Kontakt Tolmácsszolgáltatást, melyet a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (Sinosz) indított útjára tavaly márciusban.

Az 526,5 millió forintos uniós támogatással elindított szolgáltatás lényege, hogy - egy mobilinternetezésre alkalmas tablet segítségével - az érintettek számára ingyenes videotolmácsolást biztosítanak jelnyelvi tolmácsok közreműködésével gyakorlatilag bárhol és bármikor, akár hivatali ügyintézésnél, akár vásárlásnál vagy a mindennapi élet bármely területén.

A szolgáltatás előnye, hogy a jelnyelvi tolmács személyes jelenlétére nincs szükség; a tableten keresztül akár jelnyelven, akár hangzó nyelven vagy írásban is tudnak kommunikálni. Egy ügyintézésnél például így hárman vannak „jelen": az ügyintéző és az ügyfél személyesen, míg a tolmácsolást végző diszpécser távolról, a tablet képernyőjén keresztül kommunikálva mindkettejükkel.

A jeltolmácsolást végző diszpécserek közreműködését kérhetik a hallássérültek például az orvosnál, de akár ahhoz is, hogy időpontot kérjenek fodrászhoz, ételt rendeljenek vagy az autószerelővel egyeztessenek.

A távjeltolmácsolást szerte az országban összesen csaknem harminc diszpécser végzi, egy időben hárman-öten. Kétórás váltásokban átlagosan 15-20 hívást fogadnak, a legtöbben konkrét ügyintézés lebonyolításához kérnek közreműködést.

Kósa Ádám, a Sinosz elnöke, EP-képviselő az Új Széchenyi Terv keretében tavaly márciusban elindított projekt szerdai zárókonferenciáján azt közölte, regisztrált ügyfélszámuk mostanra 1150-re nőtt, a szolgáltatást leginkább a 39-58 közötti korosztály használja, és diszpécsereik havonta átlagosan 4 ezer tolmácsolt hívást bonyolítanak.

Tájékoztatása szerint a tesztidőszakra 1250 tabletet kaptak kölcsön, ezeket azok a jelentkező Sinosz-tagok használhatják, akiknek nincs erre alkalmas eszköze vagy okostelefonja. Kósa Ádám arra is felhívta a figyelmet, hogy a tabletekkel a siketek korlátozás nélkül egymást is hívni tudják személyes videobeszélgetésekre - tudósított az MTI.

A KONTAKT Tolmácsszolgálat bizonyított
Az elégedettségi méréseknek köszönhetően a felhasználókkal közösen fejlesztik és javítják a rendszert, akik tapasztalataikról és a szolgáltatás használata során felmerülő igényeikről beszámolva – egy elektronikus kérdőív kitöltésével – maguk is hozzájárulhattak a szolgálat fejlesztéséhez és véglegesítéséhez. Az elégedettségi mérések alapján egyetértés van a felhasználók között, hogy a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás összességében bárhonnan elérhető, hasznos, előnyös, költséghatékony, modern és közkedvelt akadálymentesített megoldás a kommunikációra - írták a konferencia sajtóközleményében.

Ügytípusok vonatkozásában az ügyfelek többségében az önálló életvitel elősegítése céljából, rövid, személyes ügyek intézése során kezdeményeztek hívásokat, mellyel lerövidülhetett az idáig megszokott, jelnyelvi tolmács személyes jelenlétével történő ügymenet. A rendszer nagyon népszerű volt az egészségügyi ellátások igénybevételekor is, hiszen alkalmas az orvossal történő időpont-egyeztetésekre, illetve a kórtünettel vagy a vizsgálattal kapcsolatos konzultációkra, így a privát és intim szférát meg tudják őrizni az ügyfelek. A hivatali ügyintézések alkalmával pedig nagyobb önállóságot tesz lehetővé a rendszer, hiszen ebben az esetben sem kell arra az alig 15 perces hivatali ügyintézésre külön személyes jelnyelvi tolmácsot igényelnie a siket vagy nagyothalló felhasználónak, hiszen a KONTAKT Tolmácsszolgáltatás segítségével egyedül is képes elintézni azt.

Nem utolsó sorban pedig a munkavállaló és a munkáltató közötti kommunikációt is megkönnyíti, ezzel is hozzájárulva a siketek és nagyothallók munkaerő piaci integrációjához. Így a KONTAKT nem pusztán „szolgáltatás", hanem a siket és jelnyelv használó nagyothallók identitásának, önálló életvitelének egyik alapvető eleme.

A márciusi indulás óta a SINOSZ tervei között szerepelt a rendszer továbbfejlesztése, melynek érdekében olyan fejlesztéseket kívántak integrálni a már meglévő rendszerbe és a felhasználókkal tesztelni, amik nagyban megkönnyítik a siketek és nagyothallók mindennapjait, hiszen a rendszer eddigi kiváló eredményei mellett a KONTAKT jelenlegi szolgáltatásaival csak a jelnyelv-használó személyek akadálymentesítési igényeit volt képes maradéktalanul ellátni.

Így a tesztidőszak alatt olyan további fejlesztések is megvalósultak, mint például a videó-üzenet küldésére alkalmas szolgáltatás, amely a tolmácsok számára lehetővé teszi, hogy a halló fél által telefonban közölt „hangposta" üzenethez hasonló üzenetet jelnyelvi videóban küldje el az ügyfél részére; vagy a beszédet automatikusan írott szöveggé alakító technológia, amely elsősorban jelnyelvet nem ismerő nagyothallók számára lesz majd nagy segítség. „Ezen fejlesztések a szolgáltatás tesztidőszakának végére készültek el, ezért ezek tesztelése is okot ad a projekt hosszabbítására" – hangsúlyozta Kósa. Hozzátette, hogy a KONTAKT teljesítette az alapvető célkitűzéseket és bebizonyította, hogy a tolmácsolási típusok egy részét ki lehet váltani költséghatékony infokommunikációs módszerekkel úgy, hogy a hagyományos tolmácsolási rendszer minősége és népszerűsége is megmaradjon.