• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

Nagyobb biztonságban vagyunk az elektronikus egészségüggyel

Lapszemle 2018.10.16 Forrás: magyaridok.hu
Nagyobb biztonságban vagyunk az elektronikus egészségüggyel

A lakosság a mobiltelefonján keresztül is kapcsolódhat majd a rendszerhez, nőhet az EESZT-használók száma.

Járóbeteg-előjegyzési rendszert fejlesztenek, hogy csökkenjen a várakozási idő az orvosoknál, egységesítik a betegdokumentumokat és mobilfejlesztéseket készítenek elő, hogy hamarosan már okostelefonokról is elérhetők legyenek a betegek leletei, beutalójuk, zárójelentésük és receptjük, hiszen ezekhez hozzáférve az orvos is a lehető leghatékonyabb kezelést tudja nyújtani – adott számot a közel egy éve működő elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér előnyeiről Szabó Bálint, az Állami Egészségügyi Ellátóközpontnak a fejlesztésért is felelős főosztályvezető a Magyar Időknek.

Közel egy éve vezették be az elektronikus egészségügyi szolgáltatási teret (EESZT). Hogy látják, megbarátkozott már a lakosság a rendszerrel?

– Nemrég élesítettünk egy értesítési rendszert a betegek számára, amely lehetővé teszi, hogyha megadják az ­e-mail-címüket a lakossági portálon (eeszt.gov.hu), akkor be tudják állítani, hogy értesítést kapjanak egy lelet, zárójelentés, elektronikus beutaló vagy recept megérkezésekor. Amióta ezt elindítottuk, ugrásszerűen megnőtt a látogatók száma, ami napi szinten 800-1200 felhasználót jelent. A rendszer kimondottan felhasználóbarát, azok is könnyen boldogulnak vele, akik az átlagnál kevésbé értenek az informatikához. A visszajelzések alapján még egy elektronikus fizetési vagy levelezőrendszernél is egyszerűbb a használata.

A gyakorlatban valóban teljesen eltűnhet a papír a rendszerből?

– Az EESZT-ben már több mint 500 millió egészségügyi dokumentum érhető el, és napi szinten több százezer recept érkezik be. Ez óriási eredmény egy év alatt. A rendszer már most is alkalmas lenne arra, hogy a betegek papírok nélkül menjenek végig az ellátáson. Az, hogy meddig kell még papírt használni, sokkal inkább a betegeken és az orvosokon múlik, illetve azon, hogy ők mikor fogadják majd el a tisztán elektronikus ­kommunikációt.

- 2018. november 1-jéig csatlakozik a térhez az Országos Mentőszolgálat is. Milyen további fejlesztések várhatók?

– Jelenleg a közfinanszírozott kórházi, háziorvosi és a patikarendszereknek van hozzáférése az EESZT-hez, ezek mellett készítünk belépési pontot a mobilfejlesztéseknek és a telemedicina-rendszereknek. Ha a lakosság a mobiltelefonján keresztül is kapcsolódhat majd a rendszerhez – hiszen ez vált az egyik legelterjedtebb kommunikációs formává –, akkor ismét ugrásszerűen meg fog nőni az EESZT-használók száma, ettől komoly áttörést várunk. Mobiltelefonon fogják tudni megnézni a receptjüket, beutalóikat, az összes betegdokumentumot, ezen keresztül fognak tudni önrendelkezni is. Emellett járóbeteg-előjegyzési rendszert fejlesztünk, hogy csökkenjen a várakozási idő az orvosoknál. Most még nagyon sokféle betegdokumentum van – ahány szállító és kórház van, annyiféle – ami viszont megnehezíti ezek gépi feldolgozását. Már dolgozunk azon, hogy egységesítsük ezeket, tehát egyféle zárójelentés, vizsgálati lap legyen szakmánként, ami szintén támogatja az orvosok munkáját. A teljes interjú itt olvasható