Spanyol egészségügy: nagyralátó tervek, félkész törvény.
Az új referenciaár-rendszer a termékeket terápiás csoportok szerint osztályozná, az új törvény legfontosabb költségtakarékossági eleme, amely dr. Serna szerint három év alatt 1,5 milliárd euró megtakarítását tenné lehetővé. A minisztérium reméli, hogy ha a törvény életbe lép, kiadásai már az első évben 440 millió euróval csökkennek. Az ipar álláspontja szerint ez az összeg az 540 milliót is elérheti.
Az egyes csoportok tíz évesnél régebben forgalmazott, ugyanazon hatóanyagú és ugyanolyan módon hozzáférhető gyógyszereket tartalmaznak majd, és generikus változatuk árusítása is kötelező lesz. A referenciaár az egyes csoportok három legolcsóbb elemének átlagára lesz.
Az új rendszerben megjelenő innovatív gyógyszerek három évig 15 százalékkal lehetnek ennél drágábbak: a kormány e tekintetben engedett az eredeti törvénytervezetet keményen bíráló ipari lobbinak. Hogy mely gyógyszer tekintendő innovatívnak, a hatásosságát minősítő bizottság döntésétől függ, ezt a testületet azonban még létre kell hozni – közölte dr. Serna.
Az intézkedéstől az adminisztráció 2006 és 2008 közt 1,341 milliárd eurónyi megtakarítást vár, ami kevesebb, mint a törvény első változatában célul kitűzött 1,487 milliárd, remélik azonban, hogy a költségvetésnél megmaradó pénz így is 20 százalékkal meghaladja majd az előző kormány által 2004-2005-re előirányzott megtakarításokat. Dr. Serna szerint jelenleg a referenciaár-listán szereplő gyógyszerek 22 százalékát támogatják, ez az arány azonban a reform nyomán eléri majd a 30 százalékot.
További 60 millió euróra számítanak abból, hogy az új törvény hatályba lépése utáni első évben 20 százalékkal csökkentik a 10 évnél régebben piacon lévő szerek árát – illetve mindazokét, amelyek generikus megfelelője kapható az uniós piacokon. A generikus helyettesítés lehetősége eleve engedmény a minisztérium részéről, és csak korlátozott számú spanyol vállalat élhet majd vele.
Az, hogy a gyógyszercégek a továbbiakban nem láthatják majd el promóciós árú termékekkel a patikákat, illetve hogy a gyógyszertámogatás a gyógyászati hatékonyság függvénye lesz, a várakozások szerint további 32 millió eurós kiadástól kíméli meg a költségvetést. (A prognózis ugyancsak a hatályba lépés utáni első évre vonatkozik.)
A minisztérium 125 milliós bevételt remél a gyógyszercégekre kivetendő forgalmi adóból: ezt az összeget a biofarmakológiai cégek támogatására, illetve az állami egészségügy finanszírozására fordítanák. A 3 millió eurónál kisebb forgalmú cégek 1,5 százalékot fizetnének, a többiek 2 százalékot. Ennek 35 százalékát megtarthatnák azok a vállalkozások, amelyek más cégekkel vagy közintézményekkel közösen biofarmakológiai kutatásokat folytatnak.
Dr. Serna szerint a legnagyobb terhet a gyógyszeripar viselné, a majdani megtakarítások több mint 65 százaléka a különböző intézkedések révén gyártóktól származna. A közgazdász újságíró egyetért az iparnak a jelenlegi spanyol szabadalmi rendszert illető bírálataival, valamint azzal a prognózissal, hogy a gyógyszeriparban befektetett kutatási és fejlesztési pénzek 2012-re akár 1,5 milliárd euróval is csökkenhetnek. Spanyolországban a generikus verseny mindig korábban kezdődik, mint az Unió más államaiban, a spanyol szabályozás ugyanis azokénál csekélyebb mértékű szabadalmi védelmet nyújt a márkás gyógyszereknek.
A szakember úgy véli, a törvény rendelkezik biztató strukturális aspektusokkal – amilyen például a hatékonyság-minősítő bizottság életre hívása –, az árcsökkentő intézkedések azonban, úgymond, csak rövid távon csökkenthetik a kiadásokat.