Érdekképviseleti vezetőként a munkahely megszűnését követően, ill. jogutóddal történő átszervezése után, milyen védelem illeti meg az érdekvédelmi képviselti vezetőt. Szakképesítésenek és beosztásának megfelelő munkát kell e biztosítani? Avagy lehet e utcára tenni, vagy más, nem közalkalmazotti jogállásba áthelyezni?
A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény
28.§-a rendelkezik a szakszervezeti tisztségviselőkkel kapcsolatosan arról, hogy a közvetlen felsőbb szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges a választott szakszervezeti tisztséget betöltő munkavállaló kirendeléséhez, a tizenöt munkanapot elérő kiküldetéséhez, más munkáltatónál történő
foglalkoztatásához, az átirányításához, ha ez a munkavállaló más munkahelyre való beosztásával jár, továbbá munkaviszonyának a munkáltató által rendes felmondással történő megszüntetéséhez.
Az ilyen tisztségviselővel szemben alkalmazandó rendkívüli felmondás előtt előzetesen ki kell kérni a megfelelő szakszervezeti szerv véleményét, illetve a változó munkahelyre alkalmazott
tisztségviselő más munkahelyre való beosztásáról a megfelelő szakszervezeti szervet előzetesen értesíteni kell.
A szakszervezet a fentiekben említettek szerinti tervezett munkáltatói intézkedéssel kapcsolatos álláspontját a munkáltató írásbeli tájékoztatásának átvételétől számított nyolc munkanapon belül írásban közli.
Ha a tervezett intézkedéssel a szakszervezet nem ért egyet, a
tájékoztatásnak az egyet nem értés indokait tartalmaznia kell. Az indokolás akkor alapos, ha a tervezett intézkedés végrehajtása
a) elnehezítené annak a szakszervezeti szervnek a működését, melyben a munkavállaló választott tisztséget visel, feltéve, hogy az intézkedés elmaradása a munkáltatóra nézve aránytalan, súlyos hátránnyal nem jár, vagy
b) a szakszervezet érdek-képviseleti tevékenységében történő közreműködés miatti hátrányos megkülönböztetést redményezne.
Ha a szakszervezet véleményét a fenti határidőn belül nem közli a
munkáltatóval, úgy kell tekinteni, hogy a tervezett intézkedéssel egyetért.
A szakszervezeti tisztségviselővel szembeni rendkívüli felmondás esetén a szakszervezet a tervezett intézkedéssel kapcsolatos véleményét a munkáltató tájékoztatásának átvételétől számított három munkanapon belül köteles közölni.
A védelem a tisztségviselőt megbízatásának idejére, illetve annak
megszűnését követő egy évre illeti meg, feltéve, ha tisztségét legalább hat hónapon át betöltötte, a védelem a munkáltató személyében bekövetkező jogutódlás esetében is megilleti a tisztségviselőt.
Amennyiben a választott tisztségviselő ügyében az eljárásra jogosult szakszervezeti szerv nem határozható meg, a szakszervezetet megillető véleményező jogosultságot az a szakszervezeti szerv gyakorolja, melyben a tisztségviselő tevékenységét kifejti.
Amennyiben a szakszervezeti vezető munkahelye megszűnik, úgy értelemszerűen a munkáltatónak lehetősége van, hogy felmondást közöljön azzal, hogy ehhez a szakszervezeti szerv előzetes egyetértése szükséges.
Választott szakszervezeti tisztségviselőt más munkahelyre beosztani is csak abban az esetben lehet, ha a munkáltató előzetesen kikérte a szakszervezet egyetértését.
Amennyiben a szakszervezeti tisztségviselő munkaviszonya - az említett szabályok betartásával megszűnt- úgy ezt követően további védelem már nem illeti meg.
Más, a szakszervezeti vezető képzettségének, korábbi beosztásának megfelelő másik munkakör felajánlásának kötelezettsége a munkáltatót a jogszabályok alapján nem
terheli.