• nátha
    • Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

      Kutatók vizsgálják komolyan, létezik-e férfinátha?

    • A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

      A nátha ellen a mai napig nem tudunk mit tenni

    • Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

      Két náthagyógyszert el kellene felejteni - tiltás lehet a végük

  • melanóma
    • Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

      Drámai mértékben nő a melanomás esetek száma

    • Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

      Fényvédelem, önvizsgálat és tudás: együtt védenek a bőrrák ellen

    • A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

      A Szigeten is keresd a „rút kiskacsát”!

  • egynapos sebészet
    • Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

      Egynapos sebészet Pakson: hamarosan újraindulhat az ellátás?

    • A kecskeméti kórház orvosa lett az Egynapos Sebészeti Tagozat elnöke

    • Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

      Egy év alatt több mint 3000 műtét a kecskeméti egynapos sebészeten

A betegszállítás rögös útjai

Lapszemle Forrás: Népszabadság

Levélben fordult mintegy hatvan beteg a Szolnoki Betegszállító Bt. vezetőihez a betegszállításban jelentkező ismétlődő problémák miatt.

Miután minden maradt a régiben, az ÁNTSZ regionális intézete és az Egészségbiztosítási Felügyelet segítségét kérték. A panasz kivizsgálása még tart. Tábori Kálmán, a Szolnoki Betegszállító Bt.-re panaszkodó betegek szószólója elmondta, előfordult, hogy egymás ölében utaztak a betegek, az autók gyakran lerobbannak és állandósultak a késések. „Előfordult, hogy egy másik, szolnoki dializált beteggel nem is szerepeltünk a hazaszállítandók listáján, noha rendszeresen ugyanazokon a napokon hoznak-visznek bennünket" – panaszolja Tábori Kálmán, a betegsége miatt leszázalékolt tanár. – „A kezelésem háromig tartott, de csak hatkor érkezett meg a betegszállító autó, amiben a sofőrrel együtt már öten ültek. A vezetője hiába telefonált másik kocsiért a fuvarokat szervező diszpécsereknek, ott azt válaszolták: oldja meg a helyzetet, ahogy tudja. Végül egy kungyalui férfi beteg, akit korábban többször is műtöttek, felajánlotta, hogy az egyik idősebb martfűi sorstársa az ölében utazhat."

Az ügyben érintett betegek többsége hetente háromszor jár dialízis-kezelésre Szolnok, Bács-Kiskun, Csongrád és Pest megyéből. Rajtuk kívül még több ezer beteget szállít a szolnoki vállalkozás. Ha például egy törökszentmiklósi háziorvos Budapestre, netán Sopronba utal valakit, őket is a térségi ellátást végző szolnoki betegszállító cég viszi. Azonban a probléma országszerte jellemző: elöregedett gépjárművek szállítják a betegeket. A szállítók egyesülete szerint egymilliárd forint hiányzik a rendszer biztonságos működtetéséhez.

Szeghy Gergely, a Szolnoki Betegszállító Bt. vezetője elismeri: a panaszok egy része jogos, a kocsik állapota például nagyon sok problémát okoz. „Tizenhét éve, amikor egy társammal beindítottuk a céget, még új autókkal közlekedtünk, de az évek múlásával nem jutott elég pénz a járműpark felújítására" – mondja. A magánbeteg-szállításra az OEP-pel kötöttek szerződést, ám a tőlük kapott összeg évről évre egyre kevésbé fedezi a költségeiket. Előfordul, hogy Szolnokról Kunszentmártonba kell elmenniük, csak azért, hogy egy ottani beteget beszállítsanak a háziorvosához, majd hazavigyék. Ilyenkor a Szolnokról oda- és visszaút költségét nem téríti meg az OEP, benzinpénz ugyanis csak akkor jár, ha beteg ül az autóban. Nekik viszont ellátási kötelezettségük van, s ilyenkor is menniük kell a betegért.

Szeghy Gergely szavai szerint egyre kevésbé éri meg betegszállító vállalkozást működtetni. Arra a kérdésünkre, hogy akkor miért nem hagyja abba, azt válaszolta: azért, mert évekig dolgozott mentőtisztként, egyéb képzettsége nincs. Igyekeznek talpon maradni, s ott spórolnak, ahol tudnak: a sofőröknek minimálbért fizetnek, az autókon pedig csak a legszükségesebb karbantartást végzik el.

Bíró Ferenc, a Betegszállítók Országos Egyesülete elnöke az üggyel kapcsolatban elmondta: több betegszállító cég van bajban hasonló okok miatt. Hozzáteszi: aki folyamatosan figyel az autók műszaki állapotára, és rendszeresen javíttatja azokat, régi járművekkel is megfelelően el tudja látni a feladatot. Az egyesületnek hetvenöt betegszállító cég a tagja – köztük a Szeghy-féle szolnoki bt. is.

Az országban kilencvennégy magáncég végez az OEP által finanszírozott betegszállítást: akad köztük, amelyik csak három-négy autót üzemeltet, mások tizenöt, húsz gépjárművel viszik a kezelésre szorulókat. „Az egészségügyi törvény szerint tizenöt-húszezer lakosra kell jutnia egy betegszállító autónak, amely nem lehet több tízévesnél. Ám ezek a járművek leterheltek, általában százezer kilométert futnak évente, van, amelyiket csaknem egymillió kilométer megtétele után cserélik le" – mondja az egyesület elnöke, aki szerint az OEP olyan feltételeket is szab, amelynek költségeit nem téríti meg. Ezek közé tartozik, hogy a szolgáltatóknak huszonnégy órás ügyeletet és diszpécserszolgálatot kell ellátniuk, amelynek fenntartása a betegszállító cégeket terheli.

Bíró Ferenc azt állítja: az idén nagyjából egymilliárd forint többletpénzre lenne szükség ahhoz, hogy a betegeket biztonságos körülmények közt szállítsák a kezelésekre. Még ebben a hónapban találkoznak az egészségügyi miniszterrel, mert tőle várják a probléma megoldását, vagyis azt, hogy több pénzt kapjanak az OEP-kasszából.

Bíró Ferenc hangsúlyozta: ha nem változik a finanszírozás, több szolgáltató is kieshet a rendszerből, márpedig ez az egész magán-betegszállítás működtetését veszélybe sodorhatja.