Miért ragaszkodunk ahhoz, hogy az orvosnak minden esetben fizikailag találkoznia kell a beteggel?!
A 2019-ben életbe lépő, vállalati egészségbiztosításokra vonatkozó új adószabályok megakasztják a magánegészségügyi piac növekedési ütemét, a betegek magánbiztosítás hiányában pedig visszaáramlanak az amúgy is túlterhelt közegészségügybe - nyilatkozta a Portfolio-nak adott interjújában dr. Karai Gábor, az Advance Medical ügyvezetője. A betegút-menedzsmenttel foglalkozó nemzetközi cég hazai vezérével a telemedicina jövőjéről, a magán egészségbiztosítások szerepéről, a párhuzamos ellátórendszer épüléséről, a szolgáltatóknál várható áremelkedésről beszélgettünk. Azt vallja: az elvándorlás megakadályozásának leghatékonyabb eszköze, ha hagyjuk az orvosokat magánrendelni és tisztességesen pénzt keresni.
Portfolio: Mivel foglalkozik idehaza egy ellátásszervező? Leegyszerűsítve a magánszolgáltatók és a biztosítók között áll? Milyen szerepe van a hazai egészségügyben?
dr. Karai Gábor: Az ellátásszervezés csak a feladatainknak egy részét teszi ki. Valójában mi egy virtuális orvosi ellátást nyújtó szolgáltatócég vagyunk. Az ellátásszervezésnek az a lényege, hogy a beteg a panaszával a megfelelő helyre jusson el, és optimálisan használjuk az ellátórendszer kapacitásait. Az ellátásszervezőnek az a dolga, hogy minden esetben a lehető leggyorsabban el tudja dönteni, hogy a betegnek milyen ellátásra van szüksége. Egy orvosi triázsüzem működik nálunk. Amikor a beteg a panaszával felhív minket orvossal beszélhet, aki felméri az igényeit, és ez alapján eldönti, hogy neki most azonnal vagy később van szüksége ellátásra és az ellátás melyik szintjén. Az azonnali ellátás jelenthet mentőt, orvosi ügyeletet, házi vizitet, vagy akár azt is, hogy sürgősségi osztályra kell mennie. Miután eldőlt, hogy a betegnek milyen ellátásra van szüksége, segítünk eljutni a megfelelő ellátóhoz. Ennek keretében az előre tervezhető esetekben már a kényelmi szempontokat (időpont, távolság) vesszük figyelembe az egészségügyi szolgáltató kiválasztásakor.
Akkor nevezhetjük ezt a szolgáltatást betegirányításnak a gyakorlatban? Csak magánszolgáltatókkal állnak kapcsolatban?
Betegút-menedzsmentnek nevezzük leginkább ezt az összetett folyamatot. És igen, szinte kizárólag csak magánintézményekkel vagyunk kapcsolatban. A mindenkori politika azt mondja Magyarországon, hogy az egészségügy nem üzlet, emiatt a térítéses betegekért folyó versenyből a közfinanszírozott intézményeket adminisztratívan kizárták.
A magánegészségügy iránti kereslet látványosan lecsapódott az Advance Medical számaiban is. Ha csak az árbevételt nézzük, akkor a társaság három év alatt triplázott. Mennyire fenntartható a jelenlegi növekedési ütem?
Az erőteljes növekedés az idei évben is tart, a 2018-as nagyon erős év lesz. A következő évek számainak alakulását azonban borzasztóan nehéz megbecsülni, mert nem lehet megjósolni, hogy a 2019-től életbe lépő új adókörnyezet, melyben a vállalati egészségbiztosítások elveszítik adóelőnyüket, hogyan befolyásolja a cégek döntését.Amelyik vállalat az év végéig szerződik a biztosítótársaságokkal, az a jövő évben még élvezi az adókedvezményt. Ezzel az új adóváltozások tényleges hatása a 2019-es év után fog jelentkezni. Abban bízunk, hogy addigra a törvényhozók belátják, hogy ha sokféle béren kívüli juttatás adóterhét megváltoztatják, legalább az egészségbiztosítással tegyenek kivételt, ugyanis ennek a juttatásnak nagyon nagy a társadalmi hasznossága. Fontos kiemelni, hogy mi a betegútmenedzsment szolgáltatást elsősorban biztosításhoz kötve nyújtjuk, tehát a mi ügyfeleink zömmel biztosítók. A bizonytalanság miatt arra számítok, hogy a cégünk növekedése legfeljebb lassuló ütemben folytatódik, de minden ismert kockázat ellenére is további növekedést prognosztizálok.
Maradva még a cég számainál, a profitadatokból arra következtetek, hogy Önök sincsenek könnyű helyzetben, ami a munkaerő megtartását illeti.
Az ügyfélszolgálati munka eleve nehéz, rengeteg emberrel kell telefonon beszélnünk, naponta több ezer hívásunk van. Közben a munkaerőhiány nagyon sújt bennünket is, nagyon nehéz új munkatársakat találni, ráadásul évről-évre jelentős béremelést kell végrehajtani. Közben viszont a partnerektől származó bevétel ezt nem képes ellensúlyozni, ezért valóban csökken a profitabilitás.
Hogyan reagál a munkaerőhiányra a cég? Vannak erre konkrét terveik?
Amiben gondolkodunk, az automatizálás, a folyamatok hatékonyabbá tétele. Nem azért, hogy csökkentsük az állományt, hanem hogy a növekedését tudjuk lassítani. Amit lehet, végezzenek algoritmusok. Szeretnénk az ügyféligények kezelését valamennyire online útra terelni, a betegutakat bizonyos mértékben önszervezővé tenni és virtuális szolgáltatásokkal támogatni.
Vagyis jönnek a telemedicina megoldások?
Az Advance Medical csoportot 2018 májusában megvásárolta a New York-i tőzsdén jegyzett, piacvezető virtuális orvosi ellátó, a Teladoc. Az akvizíció, vagy inkább egyesülés célja az volt, az Egyesült Államokban működő telemedicna szolgáltatásokat és technológiát az Advance Medical nemzetközi tapasztalataival összekapcsolva létrejöjjön a világ első számú virtuális orvosi ellátója, a Teladoc Health. Valóban az a célunk, hogy meghonosítsuk Magyarországon a telemedicina nyújtotta megoldásokat. Vajon itthon miért nem követjük akár csak az európai trendeket, ami például Norvégiában megvalósult, ahogy dr. Tótth Árpád is kifejtette az Önöknek adott interjújában Miért ragaszkodunk ahhoz, hogy az orvosnak minden esetben fizikailag találkoznia kell a beteggel? A hatékony egészségügy szervezésében megkerülhetetlenné vált mára a telemedicina. Miért kellene a betegnek előjegyzés és hosszas várakozás után Nyírábrányból vagy Porcsalmásról elutaznia Nyíregyházára, amikor egy kontrollvizsgálatról, egy leletmegbeszélésről van szó, amikor már esetleg nincs szükség arra, hogy megtapintsák a hasát, miért ne történhetne meg ez virtuálisan? Ez a jövő, ezt kellene elérhetővé tenni, mi ezen munkálkodunk. A virtuális orvosi szolgáltatásaink az egészségbiztosítottak számára már Magyarországon is elérhetők. Nyilván megfelelő törvénykezésre lesz majd szükség ahhoz, hogy ezt a fajta ellátást az orvosi ellátás szintjére emeljék. Bízunk abban, hogy ez hamarosan megtörténik.
Nincs szükség ehhez a betegek edukációjára?
A közegészségügyben már most is működik, bevett gyakorlat a telefonos segítség. Háziorvosként is dolgozom, ha a beteg a rendelőt felhívva telefonon kér tanácsot, akkor távolról beszéljük meg a problémáit. Ez jobb az egyén számára is. Ha a beteg orvossal akar beszélni, választhat, hogy időpontot foglal, felül a buszra, odamegy, várakozik, vagy felemeli a telefont, vagy ha a távkonzultációra időpontot kapott, a megadott időpontban odaül a számítógép elé és elintézi. Megspórolja az utazást.
További részletek a cikkben.