"A munkánk jó ideje professzionális szakmává vált, de bajtársaink elsősorban olyan emberek, akik hivatásként vállalják, hogy segítenek másokon".
A tapasztalatok szerint egyre népszerűbb a mentős hivatás a fiatalok körében. Ez nem véletlen, hiszen a hazai életmentő szakma kezdetektől az innovációra törekszik, újabban mesterséges intelligencia projektet is indítottak. A digitalizációt mindenképpen előnyére fordította az Országos Mentőszolgálat, amely ma ünnepli megalakulásának 137. évfordulóját. Ennek kapcsán a divány.hu kérdezte a szolgálat kommunikációs igazgatóját, Győrfi Pált.
Mitől egyedülálló és példaértékű ma is az Országos Mentőszolgálat?
Ilyen, egész országot lefedő, egységes, ráadásul állami fenntartású mentőszolgálat nincs a világon máshol. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez a szervezet egy hungarikum, melynek történetében volt még egy fordulópont a második világháború után, amikor 1948-ban államosították az önkéntes mentőegyesületeket, és létrejött a mai Országos Mentőszolgálat, amely azóta is ebben a formájában működik. Az elmúlt 76 évben nemcsak a mentőállomások száma gyarapodott, hanem technikailag is sokat fejlődtünk. Büszkén mondhatjuk, hogy a világ talán legjobb mentőautóival dolgoznak a magyar mentősök. A világ legjobb mentőhelikoptereit használják a légimentők, a szakmai módszereink, protokolljaink a 2024-es nemzetközi szakmai irányelveknek megfelelnek. A háttérben folyó logisztika pedig teljes mértékben digitális lett. Ennek köszönhetően, ahogy beérkezik hozzánk egy segélyhívás, onnantól kezdve minden számítógépes adattovábbítással folyik.
Ma már nemcsak üzleti intelligenciát használunk a mentőszolgálat szervezésében, hanem most már mesterséges intelligencia projektünk is van. Erre azért van szükség, mert szeretnénk előre jelezni vagy előre látni azt, hogy hol, mikor, mi fog történni. Mert ha nagy eséllyel meg tudjuk jósolni, hogy hol lesz szükség mentőre, akkor sokkal dinamikusabban tudjuk szervezni a mentőkapacitást. A klasszikus modell úgy nézett ki, hogy a mentőállomáson van a mentőautó, és ha bejön egy hívás, akkor a bajtársak beülnek a kocsiba, és elindulnak a címre. De ha már előre lehet látni, hogy valahol nagy valószínűséggel szükség lesz mentőautóra, akkor lehet, hogy már előtte fél órával odamehetünk a helyszínre vagy a közelbe, és így még gyorsabb lesz a segítség. Ez egy nagyon új szemlélet a mentésszervezésben.
Mennyire trendi most a fiatalok körében mentősnek állni?
Úgy látom, hogy nemcsak a mentős hivatás lett trendibb, hanem általában az olyan munkák, olyan szakmák, amelyek valamiféle valódi érték köré rendeződnek. Meglátásom szerint a mai fiatalok igenis fontosnak tartják azt, hogy jó ügyet szolgáljanak. Ez abban is megnyilvánul, hogy a fiatalok alaposan megnézik, hogy az a munkáltató, akihez elszegődnek, vagy az a feladat, amire ő vállalkozik, az mennyire viszi előbbre a világot, mennyire szolgál jó ügyeket, milyen értékekhez kapcsolódik. Így lettünk mi is egyre trendibbek, mert egyértelmű, hogy aki életet ment, az jó ügyet szolgál, komoly értéket teremt, és aki ezzel azonosulni tud, az minden nehézség ellenére is egy tartalmas, értékes és akár boldog életre számíthat.
További részletek a teljes interjúban