Egyelőre nem érdemes az MI-hez fordulni az egészséget érintő tanácsokért, és a probléma nem csak a technológia hiányosságaiból fakad.
A ChatGPT térnyerésével elkerülhetetlen, hogy az emberek az egészségügyi problémáikkal is a chatbothoz forduljanak időnként. Egy friss kutatás szerint az Egyesült Államokban már 6-ból 1 ember használja is a technológiát egészségügyi tanácsokért, legalább havi egyszer, írja a hvg.hu.
Pedig úgy tűnik, hogy ez nem igazán jó ötlet. A chatbotokba fektetett túlzott bizalom ugyanis kockázatokat rejthet magában, mivel az emberek nem tudják, hogy ilyen információkat kell megadni ahhoz, hogy a legjobb egészségi ajánlás legyen az eredmény – hívja fel a figyelmet az Oxford Egyetem friss tanulmánya.
„A vizsgálat egy kétirányú kommunikációs zavart tárt fel” – magyarázza Adam Mahdi, a tanulmány társszerzője. Megjegyzi: a chatbotokat használó emberek nem hoztak jobb döntéseket azoknál, akik hagyományos módszerekre, például az internetes keresésre, vagy a saját ítélőkészségükre támaszkodtak.
Vizsgálataikhoz körülbelül 1300 embert toboroztak a szakemberek az Egyesült Királyságban. Valamennyiek orvosok által írt szituációkat kaptak, a feladat pedig az volt, hogy azonosítsák a lehetséges egészségügyi állapotokat a chatbotok, valamint a saját módszereik segítségével – és derítsék ki, milyen teendők lehetnek szükségesek.
Az alanyok a ChatGPT alapértelmezett modelljét (GPT-4o), a Meta Llama 3-at, valamint a Cohere’-féle Command R+-t használták. A szakemberek szerint a résztvevők a chatbotok hatására nemcsak nehezebben azonosítottak egy egészségügyi állapotot, de még azt is nagyobb valószínűséggel becsülték alá, hogy mennyire súlyos, amit megállapítottak – összegez a TechCrunch.
Mahdi úgy véli, az emberek sokszor kihagytak kulcsfontosságú részleteket, amikor a chatbotnak vázolták a problémát, de kétirányú volt a gond: időnként a chatbotok is nehezen értelmezhető válaszokat adtak vissza.
A teljes információ a cikkben.