A legtöbb megkeresés az egészségügyi ellátáshoz (a panaszok 60 százaléka), majd az emberi méltósághoz való jog megsértése miatt futott be 2023-ban.
Tavaly 23 877-en fordultak valamilyen panasszal a betegjogi képviselőkhöz, ami három százalékos növekedést jelent 2022-höz képest. A legtöbb megkeresés az egészségügyi ellátáshoz kötődően (a panaszok 60 százaléka), majd az emberi méltósághoz való jog megsértése miatt futott be 2023-ban a Belügyminisztérium Integrált Jogvédelmi Szolgálatához (IJSZ), de az ügykörök palettájára felkerült az orvosi kezelés visszautasításához való jog sérelme is – számolt be a főigazgató, Novák Krisztina a Magyar Kórházszövetség XXXVI. Kongresszusán a szervezet tavalyi tevékenységéről, tudósított a medicalonline.hu.
A panaszok 40 százaléka a betegtájékoztatáshoz kapcsolódott, mert a páciensek vagy nem, vagy nem megfelelő minőségben jutottak információhoz saját ellátásuk és állapotuk kapcsán
A legtöbb sérelem az alap- és a járóbeteg-szakellátásban érte a betegeket, akik viszont egyre cél- és jogtudatosabbak, az internetről számos információhoz jutnak, így felkészültebben kerülnek az orvoshoz – mondta az IJSZ vezetője. Az ellátóknak tanácsként azt üzente, a megfelelő beszédmód, a hétköznapi hasonlatokkal érthetőbbé tett orvosi információk, a páciens bevonása a kezelésbe, valamint annak tudatosítása, hogy miként vehetnek részt saját egészségi állapotuk helyreállításában, számos konfliktust megelőz, de hozzátette azt is, hogy az egészségügyi dolgozók jogvédelmét a Nemzeti Védelmi Szolgálat (NVSZ) látja el, sérelem esetén hozzájuk lehet fordulni. Továbbiak a teljes cikkben